Thursday, April 1, 2010

Cerita Di Sebalik "April Fool"....


Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia...

Pada setiap tanggal 1 April, ada sahaja orang (terutama anak-anak muda) yang merayakan hari tersebut dengan membuat pelbagai kejutan atau sesuatu aneh yang di luar jangkaan. April Fools Day, demikian orang Barat menyebut hari tanggal 1 April. Namun, tahukah anda jika perayaan tersebut sesungguhnya berasal dari sejarah pembataian tentera Salib terhadap kaum Muslim Sepanyol yang memang didahului dengan upaya penipuan? April Fool merupakan perayaan pembataian Umat Islam, semestinya tidak layak dan tidak harus dirayakan.

Umat Islam sangat tidak layak dan tidak perlu merayakan "The April Fool Day" kerana kebiasaan itu didasarkan untuk memperingati peristiwa pembataian Umat Islam di Sepanyol pada 1 April 1487 Masihi.

Ir.H.Asmara Dharma, seorang cendekiawan Muslim dari Indonesia menuturkan di dalam tulisannya, "Umat Islam banyak yang "Latah" dan merayakan April Fool tanpa mengetahui dasar dan asal muasal peristiwa tersebut."

Ia menjelaskan, perayaan April Fool itu didasarkan atas peristiwa penyerangan besar-besaran oleh tentera Salib terhadap negara Sepanyol yang ketika itu di bawah kekuasaan kekhalifahan Islam pada Mac 1487 Masihi.

Kota-kota Islam di Sepanyol seperti Zaragoza dan Leon di wilayaj Utara, Vigo dan Forto di wilayah Timur, Valencia di wilayah Barat, Lisbon dan Cordoba di Selatan serta Madrid di pusat kota dan Granada sebagai kota pelabuhan berjaya dikuasai tentera Salib.

Umat Islam yang tersisa dari peperangan itu dijanjikan kebebasan jika meninggalkan Sepanyol dengan kapal disiapkan di Pelabuhan Granada. Tentera Salib itu menjanjikan keselamatan dan membolehkan Umat Islam menaiki kapal jika mereka meninggalkan Sepanyol dan tidak membawa sebarang persenjataan mereka.

Namun, ketika ribuan Umat Islam sudah berkumpul di pelabuhan, kapal yang tadinya berlabuh di pelabuhan segera dibakar dan Kaum Muslim dibantai dengan kejam sehingga air laut menjadi merah kerana darah.

Peristiwa pembataian dan pengingkaran janji tersebutt terjadi pada 1 April 1487 Masihi dan dikenang sebagai "The April Fool Day".

Selanjutnya, Dharma menjelaskan, peristiwa "The April Fool Day" itu dipopularkan dengan "ritual" yang mempersendakan, menipu, dan memperbodohkan orang lain tetapi bernuansa gembira.

"Ritual tersebut disyaratkan agar orang-orang yang dipersendakan tidak boleh berasa marah atau membalas", katanya.



p/s : Diharapkan kepada semua mahasiswa, rakan-rakan seperjuangan, pembaca blog dan sebagainya mengambil iktibar di sebalik sejarah ini. Dan marilah kita bersama-sama menghalang perayaan "The April Fool Day" ini untuk terus berleluasa di sekeliling kita dan seterusnya ke semua tempat. Insyaallah...dan Nasihat-menasihati antara kita juga perlu diutamakan...

INSYAALLAH....


Sampai Jumpa...
"Bersama Bernafas Di Era 1 UTM"


0 comments: