Thursday, April 1, 2010

Ulasan Movie(1).....

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Hari ini juga saya ingin mengulas sedikit movie yang baru ditonton oleh saya dan beberapa rakan seperjuangan saya. Apa yang menarik untuk saya kongsikan mengenai movie "Street Fighter : The Legend Of Chun-Li" adalah bukan mengenai sinematografinya, bukan juga pengarahannya tetapi mengenai semangat yang ditonjolkan oleh watak utamanya iaitu Chun-Li.

Saya agak tertarik mengenai semangat yang dipegang olehnya iaitu berani kerana benar, cintakan pada ahli keluarganya dan keyakinan yang tinggi. Bila diperhalusikan, ia amat sesuai untuk diadaptasikan semangat itu kepada diri kita sendiri yang semakin ketinggalan ke belakang akibat tidak berani tampil ke hadapan untuk memperbetulkan keadaan. Itulah yang terjadi di Malaysia kita.




Saya juga sering terbayang di minda ini, jika semua mahasiswa kita dianggap "Lesu" dan tidak ada semangat yang kuat untuk terus bernafas di tanah air. Adakah kita mahu Malaysia ini dijajah semula oleh penjajah-penjajah yang tidak berperikemanusiaan? Adakah kita ingin terus lenyap dari tanah air tersayang kita?

Apa yang membuatkan saya ingin mengulas mengenai filem ini adalah walaupun cerita yang dipamerkan itu lebih ke arah aksi dan penindasan, tetapi saya ingin mahu membuka minda dan mata pembaca blog ini mengenai nilai moral yang ditunjukkan. Nak tahu lebih lanjut, hayatilah sendiri filem ini. Jangan ambil yang keruh tetapi ambillah yang jernih dari filem.


p/s : Saya dan mentee saya, Raja Nurfarizal juga memberi 4.5 bintang terhadap filem berkenaan. Semoga terus selami kisah suka duka untuk terus berjuang ke hadapan. SELAMAT MENONTON.
Sampai Jumpa,
"Bersama Bernafas Di Era 1 UTM"


0 comments: