Monday, April 26, 2010

Kempen Kami Prihatin...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia...

Tadi saya sangat tersentuh hati melihat beberapa keping gambar bayi yang dibuang oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab yang terdiri di kalangan belia remaja Malaysia. Saya begitu sedih dan sayu pabila masih ada dan semakin bertambah golongan manusia seperti ini.

Cuba semua sahabat2, kawan2, pembaca blog dan sebagainya perhatikan suasana pilu sering terpapar di dada-dada akhbar semenjak hari ini. Apa yang kamu semua rasai..??? Pilu??? Gembira??? atau sebagainya.... Hari ini saya terpanggil untuk bersama dengan mahasiswa, belia remaja untuk bersama-sama kempen "KAMI PRIHATIN" dan pelbagai usaha lain bagi memastikan bakal-bakal pemimpin pada masa akan datang lebih bersifat keperikemanusiaan.

Di sini juga saya ingin memberikan beberapa maklumat yang saya perolehi dari pelbagai sumber mengenai statistik pembuangan bayi ini di Malaysia. Selangor dengan jumlah tertinggi iaitu 105 kes, Johor (83), Sabah (65), Sarawak (34), Negeri Sembilan (24), Pulau Pinang (22), Perak (19), Pahang dan Perak (17), Kelantan (10), Terengganu (5), Melaka (3), Kuala Lumpur (2) dan Perlis (1). Adakah jumlah pembuangan ini akan semakin meningkat??? Itu kita semua tidak pasti, tetapi sebagai Anak Bangsa Malaysia, kita semua perlu bergerak seiring dengan Kempen Kami Prihatin agar semua pihak tampil membanteras isu ini.
Saya dan barisan Majlis Perwakilan Mahasiswa UTMIC serta segelintir mahasiswa juga akan membuat satu projek CERIA BERSAMAMU sebagai langkah awal dalam memastikan mahasiswa kita mempunyai kesedaran dan lebih bersifat keperimanusiaan. Insyaallah, doakan projek ini berjaya.

Saya juga di sini ingin melampirkan beberapa keping gambar pembuangan bayi yang dilaporkan di akhbar harian kita. Sama-samalah kita muhasabahkan diri dan selalu mengabdikan diri serta sentiasa ingatkan ALLAH TAALA atas setiap apa yang kita lakukan. INSYAALLAH.

Diharapakan dengan gambar2 di atas, semua pembaca dapat sedikit kesedaran agar lebih bersifat kemanusiaan. INSYAALLAH... Ingatlah, walaupun orang tidak nampak perbuatan kita di atas muka bumi ini, tetapi ALLAH sentiasa perhatikan kita. Mudah-mudahan, ALLAH melindungi kita dari melakukan perbuatan seperti di atas. AMIN.

Sampai Jumpa,

"Bersama Bernafas Di Era 1 Malaysia"

0 comments: