Monday, November 30, 2015

Tempat-Tempat Menarik Di Hong Kong...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Semalam aku terlepas untuk ‘booking’ tiket untuk melancong ke Ho Chi Minh, Vietnam yang pendapat aku ada tarikannya yang tersendiri. Maybe itu bukan rezeki aku lagi untuk ke sana. Hari ini aku nak kongsikan sedikit mengenai sebuah negara yang aku kunjungi iaitu Hong Kong yang terkenal dengan tempatnya yang menarik dan menjadi salah satu destinasi pilihan untuk para pelancong.

Ketika di Hong Kong, aku bersama sahabat-sahabat aku iaitu Shukor & Nurhanudin sempat berinteraksi dan berkongsi dengan pelajar2 di The University of Hong Kong mengenai pelestarian kampus. Kami juga sempat melakukan kunjungan hormat ke Konsulat General Malaysia di Hong Kong untuk mengetahui serba sedikit mengenai usahama antara Kerajaan Malaysia dan Hong Kong.  Di sini, aku nak kongsikan serba sedikit tempat-tempat menarik di Hong Kong.



TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI HONG KONG

1. The Peak

Pemandangan bangunan pencakar langit yang tiada tolak bandingnya, pelabuhan yang airnya berkilauan dan kehijauan bukit-bukau di New Territories juga dapat dilihat dari puncak the Peak ini. Tempat ni sesuai untuk bergambar berlatarkan Hong Kong.




2. Ocean Park Hong Kong

Kalau ikutkan plan asal adalah untuk ke Hong Kong Disneyland. Tetapi selepas tanya pendapat ramai orang di sana, ramai yang mencadangkan untuk ke Ocean Park Hong Kong jika bercadang untuk main permainan yang ekstrems. Sangat puas hati untuk taman tema ini sebab banyak permainan yang kebanyakannya berada di atas bukit termasuklan roller coasternya.




3. Ladies Market

Tempat ini sesuai untuk membeli barang-barang cenderahati sebab di sini harganya murah sekiranya pandai tawar-menawar. Di sini pun mudah untuk dapatkan makanan halal.

4. Temple Street Night Market

Di sini lebih berkonsepkan tokong dengan adanya penilik nasib dan sebagainya. Di sini pun sesuai untuk membeli barang-barang cenderahati.

5. Hong Kong Convention & Exhibition Centre (Golden Bauhinia Square)

Merupakan salah satu daripada bangunan yang menjadi latar bagi upacara yang penting dari segi sejarah di Hong Kong.



6. Menara Jam

Merupakan satu mercu tanda dari zaman Arang Batu dan mengingatkan tentang Hong Kong sebagai warisan jajahan kolonial.



7. Tsim Sha Tsui Promenade

Ianya sesuai untuk melihat permandangan di sekeliling di sepanjang tebing sungai & pasti terpukau dengan latar langit bandaraya yang paling hebat di dunia.

8. The Avenue of Stars

Di sini merupakan tempat untuk melihat ikon-ikon filem Hong Kong dengan pemandangan menara pelabuhan yang cukup menakjubkan.



9. Madame Tussauds Hong Kong

Di sini anda boleh melihat dengan lebih 100 patung lilin dan di sini boleh lihat patung lilin dari kalangan selebriti, pemimpin negara dan sebagainya.




10. A Symphony of Lights

Ianya merupakan satu pertunjukkan multimedia, cahaya dan bunyi yang menjadikan pelabuhan ini bercahaya setiap malam. Ianya juga dinamakan sebagai ‘World’s Largest Permanent Lights & Sounds Show’ oleh Guinness World Records.




Apa yang menariknya di sana adalah apabila sampainya di Hong Kong, seharian kami mencari restoran Halal di celahan bangunan sampai hampir berputus asa dan akhirnya bertemu juga dengan restoran halal di sana. Sempat juga kami menonton wayang di sana di malam terakhir berada di Hong Kong. Di sana juga sempat mencuba ‘Dim Sum’ halal di masjid. Insyaallah, kalau ada peluang aku nak ke Macau pulak... J




Antara tempat menarik lain yang anda boleh tengok :

Sekian, Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com



1 comments:

Unknown said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [9116] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI SUBALA JATI,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 670 JUTA , wassalam.