Monday, November 9, 2015

1st Hammock Camping Gathering 2015 @ Hutan Lipur Lubuk Yu, Kuala Sentul, Maran, Pahang...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Alhamdulillah, pada 7 & 8 November 2015 saya berkesempatan menyertai ‘1st Hammock Camping Gathering 2015 @ Hutan Lipur Lubuk Yu, Kuala Sentul’ bersama-sama dengan sahabat baik saya, Ahmad Hasif & Salehin Rafi. Hammock? Saoalan pertama yang ditanya oleh sahabat2 saya ni ketika mana diajak untuk sertai program ini, ‘Apa itu hammock?’

Hammcok atau sering disebut dengan tempat tidur gantung adalah sebuah peralatan outdoor yang membolehkan kita duduk di dalamnya setelah diikat pangkal dan hujungnya pada 2 pokok atau 2 tiang dengan tali. Hammock ni biasanya digunakan untuk kegiatan outdoor tapi boleh juga dipasang indoor. Lebih kurang macam tue la maksud hammock ni…

Program anjuran HUGS Project dengan kerjasama Urusetia DUN Kuala Sentul, Tourism Malaysia, Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia, Jabatan Perhutanan Negeri Pahang, Aqua Putra, Eco Trip dan macam2 lagi sangat unik dengan pelbagai aktiviti yang disajikan kepada para peserta. Setiap aktiviti itu sangat menarik dan sangat mencabar. Program ini telah dirasmikan oleh YB Datuk Hajah Mas Ermyatie, Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia.


Jungle Trekking


Laluan yang agak mencabar sepanjang dan sesuai untuk orang2 muda mengisi masa lapang menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi ini. Pemandangan kiri dan kanan yang memukau sedikit sebanyak mampu untuk hilangkan kepenatan yang ada.

River Tubing


Sayang seribu kali saying sebab aku tak dapat lakukan aktiviti ini disebabkan kaki aku kejang ketika aktiviti dilakukan. Hanya mampu untuk lihat ahli kumpulan aku bergembiran dengan aktiviti. Teringin sangat nak buat, tapi disebabkan kaki kejang, aku hanya mampu lihat saja. Huhu…

Leap Of Faith





Ketinggian memainkan peranan yang amat penting bagi aktiviti ini. Aku cabar juga diri aku untuk melompat dari pokok yang agak tinggi untuk capai bola takraw yang digantung di antara pokok di situ. Naik tangga yang disediakan juga agak memenatkan dan sekali sampai di atas terus getar & cuak bila tengok  ke bawah... setelah beberapa minit, aku lompat jugak…haha

Tree Climbing




Panjat pokok ni Nampak senang tapi sekali buat memang payah gila. Tapi sangat beruntung kerana kali ini, aku dan kawan2 diajar oleh orang2 yang memang pakar dalam aktiviti memanjat ni (The Builders)  termasuklah Atlet Malaysia bagi Tree Climbing yang tersenarai dalam Asia Pasific Top 10 best tree climber.

Swim & Save

Aktiviti ni paling aku puas hati untuk aktiviti ini kerana berpeluang untuk diajar berenang dan menyelamat dalam keadaan yang sangat cool & relex oleh Team Aqua Putra. Aku ingat lagi waktu mula2 masuk ke tengah lubuk, kaki aku tak cecah dasar terus tenaga pengajar Aqua Putra yang berad di sekeliling aku ini meyakinkan aku untuk terapung dan bergerak secara baring di atas permukaan air. Dan Alhamdulillah, aku dah dapat tangkap teknik tue dan memang menjadi… Thanks ya Team Aqua Putra!

Flying Fox

Aktiviti ini antara aktiviti yang selalu dibuat dan apa yang best untuk aktiviti ini adalah kali ini aku berpeluang merentasi lubuk yu dengan flying fox. Aktiviti ini just enjoy dan relex.

Sleeping In A Hammock

Amat berpuas hati sebab aku berpeluang tidur semalaman dalam hammock ni. Mula2 agak goyang2 then lepas dah biasa aku dah boleh seimbangkan diri untuk tidur dalam hammock tue. Group aku antara yang paling tinggi lapisan hammock iaitu 3 tingkat dan aku yang paling bawah. Hahaha… Memang puas hati la… J














Hutan Lipur Lubuk Yu, Kuala Sentul, Maran, Pahang

Hutan Lipur Lubuk Yu, Kuala Sentul, Maran, Pahang di kelilingi hutan hujan tropika tertua di dunia yang mempunyai nilai yang amat tinggi dari segi eko sistem, khazanah alam semulajadi, sungai, bukit bukau, flora dan fauna. Mana yang berminat aktiviti seperti ini, saya cadangkan untuk anda dapat sendiri ke sini dan nikmatinya sendiri…

Secara keseluruhan, apa yang aku boleh ungkapkan adalah satu program yang paling happening, cool dan banyak benda aku belajar di sini. Terima kasih kat Ummi, YB Dato’ Shahaniza Shamsuddin (Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Komunikasi & Multimedia Negeri Pahang) merangkap ADUN Kuala Sentul, sahabat2 mentee (Afiq & Aliaa), my partners (Ahmad Hasif & Salehin Rafi), my teammates, Kumpulan 5 (Utbah, Mizan, Hikmah, Izati, Kimi, sha, ain, adam & bob), krew2, sukarelawan2 dan semuanya… Semua bergembira dengan pelbagai aktiviti di Lubuk Yu ni… J

Yang penting, ni kali pertama aku dapat ‘Lucky Draw’ ketika join camping2 ni. Insyaallah, jika ada jodoh dan masa kita berjumpa lagi untuk aktiviti-aktiviti di masa akan dating. Syabas dan Tahniah buat penganjur dan semua! Saya enjoy dengan aktiviti ini, saya bagi 9 out of 10 stars… J

Sekian, Wallahua’lam…


Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: