Wednesday, September 22, 2010

Sombong Di Hati...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Sombong adalah perilaku yang menolak kebenaran dan meremehkan orang lain dengan anggapan bahawa kelebihan dan kehebatan yang dimiliki tidak dapat ditandingi. Biasanya sifat sombong ini disebabkan oleh ilmu, ibadah, keturunan, kekayaan dan kecantikan yang dimiliki oleh seseorang yang mudah dipengaruhi nafsu.

Bersikap sombong terhadap sesama manusia seluruhnya adalah dilarang dalam Islam kerana ianya boleh mendatangkan kebencian dan kehinaan daripada orang lain serta amat dibenci oleh Allah.

Firman Allah Taala yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga diri.”
(An-Nisa’ : 36)

Bersikap sombong dan membangga diri adalah amalan orang-orang munafik dan termasuk kufur terhadap nikmat Allah. Oleh itu, Allah memberi balasan azab terhadap mereka yang bersikap sombong dalam pergaulan dengan sesama manusia.

Firman Allah Taala yang bermaksud :
“Tidak diragui lagi bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong.”
(An-Nahl : 23)

Rasulullah SWT bersabda yang bermaksud :
“Daripada Nabi SAW baginda bersabda : “Tidak akan masuk syurga seseorang yang mempunyai sifat sombong (di hati) walaupun hanya sebesar zarah.””
(HR Muslim)

Apa yang dapat saya katakan adalah dengan kesombongan juga dapat merenggangkan hubungan antara manusia. Banyak contoh yang dapat saya katakana daripada pemerhatian yang dibuat. Antaranya, segelintir mahasiswa yang ‘kedekut’ ilmu untuk dikongsikan sesama rakan-rakan dalam sesuatu subjek mahu pun aktiviti persatuan.

Ada juga segelintir pemimpin pelajar yang sombong dan angkuh disebabkan kelebihan yang dimiliki olehnya dan jawatan yang disandangnya. Ada juga segelintirnya yang kelihatan seperti sombong sedangkan hatinya sangat baik dan mesra.

Oleh itu, saya berpesan kepada diri saya sendiri, seluruh mahasiswa UTM IC dan anda semua supaya hindarilah sikap dan sifat sombong ini dari hati kalian. Kerana dengan kesombongan juga membuatkan hidup anda semua tidak tenang disebabkan ramai yang memperkatakan mengenai anda disebabkan sikap dan sifat anda itu.


Sekian, Wallahua’lam…

“JAUHILAH SIFAT SOMBONG DI HATI”

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: