Thursday, December 11, 2014

Tempat-Tempat Menarik di Gold Coast, Australia...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Semalam saya ada ceritakan serba sedikit mengenai pengembaraan saya dan Saudara Omar Zahid di Gold Coast, Australia. Dan bagi melengkapi entry kali ini, saya ingin kongsikan beberapa tempat menarik dan interaktif menarik sepanjang hampir 5 hari saya berada di Gold Coast, Australia. Banyak tempat-tempat menarik yang perlu dan boleh dikunjungi sekiranya para pembaca blog ingin melancong ke sana. Setiap tempat dan interaktif itu mempunyai daya tarikan yang tersendiri tetapi saya kongsikan tempat-tempat yang kami pergi… Insyaallah… =) 

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI GOLD COAST, AUSTRALIA 

1. MOVIE WORLD 

Gold Coast terkenal dengan pelbagai jenis Taman Tema yang bertaraf dunia. Kami turut tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Movie World yang menampilkan pelbagai tarikan. Kami berpeluang untuk mencuba pelbagai roller coaster seperti ‘Superman Escape’, ‘Batwing Spaceshot’, ‘Scooby-Doo Spooky Coaster’, ‘Green Lantern Coaster’ dan ‘Justice League 3D-The Ride’. Selain itu, kami turut berpeluang menyaksikan ‘Hollywood Stunt Driver 2’, ‘HSD2 Experience’ dan ‘RIO The 4D Experience’. 






2. SEA WORLD 

Kami turut berkesempatan untuk pergi ke Taman Tema kedua yang cukup terkenal iaitu ‘Sea World’ di mana kami berpeluang untuk naik roller coaster seperti ‘Jet Rescue’, ‘Castaway Bay’, ‘Sea World Monorail’ dan pelbagai lagi. Selain itu kami turut berpeluang melihat pelbagai jenis haiwan di sini seperti beruang kutub, penguin, ikan lumba-lumba dan pelbagai jenis. Kami juga turut berpeluang menyaksikan beberapa jenis persembahan yang dipertunjukkan di situ. 





3. CURRUMBIN WILDLIFE SANCTUARY

Di sini anda akan dapat lihat secara lebih dekat dengan dunia semulajadi di Australia dengan melihat pelbagai jenis tumbuhan dan binatang yang menjadi daya tarikan utama Australia. Saya berpeluang untuk memeluk Beruang Koala, Kanggaru dan pelbagai jenis burung. Selain itu, pelbagai interaktif diwujudkan antara penganjur dengan pelancong. 





4. SURFERS PARADISE BEACH 

Setiap pagi kami berpeluang ke Pantai Surfers Paradise ini dimana anda semua akan dapat melihat langit biru tanpa awan dan melihat suasana pagi yang dingin. Tarikan utama di sini adalah pantainya yang sejuk dengan suasana yang cukup menarik dan kemudahan fasiliti yang mudah. Selain itu, ianya hanya bersebelahan dengan penginapan kami. 





5. MAIN BEACH STREET 

Di sini apa yang dapat saya katakan adalah anda akan berpeluang melihat pelbagai gelagat dan ragam dari penyanyi-penyanyi buskers, ahli silap mata dan pelbagai lagi hiburan jalanan yang menarik. Tambah pula, lokasi yang mudah dan turut mudah untuk kita dapatkan barang2 cenderahati di sini dan makanan-makanan halal. 




6. HARBOUR TOWN OUTLET SHOPPING CENTRE 

‘Harbour Town’ merupakan Pusat Outlet terbesar di Australia yang melibatkan 220 jenis gedung pakaian daripada pelbagai jenis jenama terkenal. Tempat ini sesuai untuk mereka yang berminat untuk membeli-belah. 



7. SKYPOINT OBSERVATION DECK 

Untuk pengetahuan, kami tinggal di President Apartment iaitu betul-betul bersebelahan dengan Skypoint ini. Di sini anda akan ditawarkan dengan pemandangan 360 darjah di atas menara ikonik di sini, Q1 ini merupakan bangunan ke-25 tertinggi di dunia. Anda juga akan berpeluang untuk menaiki lif terpantas di Australia dari tingkat bawah ke tingkat 77. 




8. INFINITY ATTRACTION 

‘Infinity Attraction’ memberikan satu kelainan utk aktiviti secara interaktif menerusi pengembaraan di dalam sebuah imaginasi yang unik dan futuristik. Pengembaraan ini melibatkan ‘Inter-Dimensional Space’, ‘The Cyclotron’, ‘Electron Maze’, ‘The Mystery Zone’, ‘Laser Zone’, ‘Light Canyon’ dan ‘Infinite Recession’. 



9. DRACULAS HAUNTED HOUSE 

‘Draculas Haunted House’ ini kami pergi secara tidak dirancang. Ianya secara kebetulan apabila kami berkesempatan melihat penjaga kaunternya yang begitu menakutkan ala-ala seorang Dracula’s. Interaktif yang dibuat di mana kami berpeluang untuk mengembara di dalam sebuah rumah setinggi 5 tingkat bagi memperlihatkan kepelbagaian dunia hantu ini dalam pelbagai bentuk. Interaktif seperti ini sedikit sebanyak memberikan satu pengalaman menarik di sana. 



10. 7D CINEMA – VIRTUAL REALITY 

‘7D Cinema’ ini adalah salah satu interaktif teknologi terbaru yang ada dalam reality maya di Australia. Kami pada mulanya tidak mahu masuk tetapi selepas tertarik dengan penceritaan seorang wanita Australia ini membuatkan kami masuk juga. Ianya melibatkan platform simulator kerusi dan bergerak mengikut apa saja yang berlaku pada skrin semasa menonton filem dgn menggunakan cermin mata 3D interaktif serta melibatkan 7 kesan istimewa yang berbeza mengikut pilihan filem yang diinginkan. 



*Insyaallah, kalau ada rezeki lagi, saya nak cuba mengembara pula ke Sydney ataupun Perth. Insyaallah… =) :)


Antara tempat-tempat menarik lain yang anda boleh tengok adalah :
1. Seoul, South Korea ,
2. Manila, Filipina 
3. Hong Kong 
4. Yogyakarta,Indonesia 
5. Singapura
6. Osaka, Japan
7. Kyoto dan Kobe, Japan

Sekian, Wallahua’lam… ~ 

 Ikhlas dari, 
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

1 comments:

Pelangsing Teh Herbal Daun Jati Cina said...

fotonya keren keren mas :)


cari penginapan klik saja :
Penginapan Dieng