Wednesday, December 10, 2014

GOLD COAST, AUSTRALIA... Aku Datang !

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Waahhh…lama sudah tidak kemaskini blog ini disebabkan sangat sibuk dengan tugasan harian. Bayangkanlah selepas habis peperiksaan akhir semester yang lepas, saya terus ke Australia dan Hong Kong. Lepas tue, kerja dengan ayah saya di Bazar Ramadhan selama sebulan. Pastu sambut raya di Ipoh, Perak sebelum berlepas selama hampir sebulan untuk ‘JNU Korean Language and Culture Program 2014’ di Jeju Island, South Korea belajar bahasa dan budaya di sana. 

Balik saja ke Malaysia, saya terus ke Manila, Filipina untuk perkongsian dengan beberapa universiti mengenai Pelestarian Kampus dan Kepimpinan Mahasiswa di sana. Lepas tue, balik ke UTM semula untuk pendaftaran Master Program dan saya terlibat dalam MANTAP 4 (Mahasiswa Turun Parlimen) selama sebulan dan saya bertugas dengan YB Datuk Mary Yap Kain Ching (Timbalan Menteri Pendidikan 1). Habis ja program tue, saya bertugas sebagai sukarelawan di Genexter Program dan Persidangan Agong UMNO di PWTC. Lebih kurang macam tue la jadual sepanjang hampir beberapa bulan ini. 

GOLD COAST, AUSTRALIA… Aku Datang ! 

Itulah sebenarnya yang saya ingin kongsikan mengenai salah satu program yang saya buat semasa terlibat aktif dalam Kepimpinan Mahasiswa dan dengan itu saya ambil peluang yang seterusnya untuk meneruskan fasa bagi ‘Sustainable Journey & Culture Immersion 2014 – Fasa 2 Gold Coast, Australia’, di mana ianya adalah kesinambungan kepada Fasa 1 iaitu di Yogyakarta di mana ianya memberi penekanan kepada perkongsian ilmu antara 2 Kepimpinan Mahasiswa di Malaysia dan Indonesia. 

Saya sebenarnya amat-amat bersyukur kerana mendapat respon yang sangat baik dari pelbagai pihak yang sudi memberi peluang kepada saya dan Saudara Omar Zahid, selaku Timbalan Pengarah saya untuk meneruskan program ini bagi Fasa Kedua. Dan kami memilih Griffith University yang di mana universiti turut mengamalkan konsep Kampus Lestari yang turut memberi peluang kepada saya untuk melihat pelbagai sudut di kampus tersebut. 



Melawat Griffith University…

Pertamanya, apabila saya sendiri bersama rakan2 saya melihat kemudahsampaian yang disediakan oleh pihak kerajaan di situ kepada penduduk (para pelajar) Griffith University ini dengan pelbagai pengangkutan awam iaitu Bas dan Tram yang betul2 di pintu masuk universiti tersebut. Ianya sedikit sebanyak dapat saya lihat sebagai satu kelebihan buat pelajar di situ untuk bergerak ke pelbagai tempat. Sistem pengangkutan awam ini sedikit sebanyak memperlihatkan konsep pelestarian di situ. 

Keduanya saya melihat landskap yang disediakan dengan suasana yang nyaman sejuk itu memberikan satu ruang yang sangat selesa untuk para pelajar berdiskusi dan membuat perbincangan di tempat yang terbuka secara aman dan damai. Kekuatan yang saya dapat lihat di situ adalah suasana, cuaca, suhu, budaya di situ yang mengamalkan cara hidup yang sihat di dalam kampus. 

Saya dan Saudara Omar Zahid juga dapat melawat pelbagai tempat di Griffith University secara berjalan kaki dan melihat secara dekat kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh pihak Universiti kepada para pelajarnya. Dan apa yang dapat saya katakan adalah ianya seiring dengan yuran mereka yang saya anggap agak mahal berbanding di Malaysia.







Melawat Tempat Menarik di Gold Coast… 

Setelah selesai aktiviti di Griffith University, kami turut berpeluang untuk bergerak santai ke beberapa tempat menarik di sana terutamanya simbolik-simbolik penting Gold Coast sebagai tempat ‘Enjoy & Fun’. Saya berpeluang untuk masuk ke 2 buah taman tema terkenal di dunia iaitu Movie World dan Sea World. Selain itu, kami turut berpeluang untuk pergi ke pantai Surfers Paradise, Harbour Town, Currumbin Wildlife Sanctuary dan beberapa tempat lagi. 

Secara konklusinya, dapat saya katakan bahawa pengembaraan ini adalah salah satu program yang dapat memberi ruang dan peluang kepada saya untuk melihat secara lebih dekat budaya kerja manusia yang mengamalkan kehidupan lestari. Hal ini sedikit sebanyak, membuatkan kami berfikir bagaimana budaya ini dibuat oleh mereka terutamanya para pelancong juga turut memberi respon positif terhadap pembudayaan lestari di bumi Gold Coast itu. Insyaallah, untuk entry akan datang… saya akan kongsikan lebih banyak perkara menarik ketika berada di Gold Coast, Australia… Insyaallah… 









Sekian, Wallahua’lam…

#TerusBerbakti #TerusMelangkah 

Ikhlas dari, 
 WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: