Saturday, March 28, 2020

Tawan Gunung Hallasan di Jeju Island South Korea...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Sayangi Malaysiaku...

Hari ini merupakan hari ke-11 Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia, berbaki lagi 17 hari untuk duduk di rumah sebagai langkah mengekang dan mengelakkan penularan wabak ini terus tersebar di kalangan Rakyat Malaysia.

Empat (4) tiket flight aku sepanjang Februari - April 2020 terpaksa dibatalkan untuk percutian aku ke Wuhan (China)  Jakarta (Indonesia) dan Fukuoka (Japan) serta satu flight ke Alor Setar (Kedah). Pembatalan ini dibuat secara sukarela dan mujurlah ada yang dapat refund dan tukar tarikh.

TAWAN GUNUNG HALLASAN DI JEJU ISLAND (SOUTH KOREA)

Korang pernah dengar mengenai Gunung Hallasan? Gunung Hallasan nie berketinggian 1,950 meter dari paras laut. Gunung nie terletak di tengah-tengah Pulau Jeju. Dan mempunyai 6 laluan untuk pendakian.

Banyak cerita dan memori berkaitan Gunung Hallasan ini terutamanya ketika kali pertama tawan Gunung nie pada 13 Januari 2019 dan ketika aku belajar di Jeju National University sekitar Tahun 2014.

TAHUN 2014

Masih segar dalam memori aku dimana ada suatu hari tue, aku bersama-sama dengan rakan sekelas aku yang dari pelbagai negara beserta buddies kitorang (setiap foreign student diberikan 2-3 orang buddies sepanjang berada di JNU) merancang untuk mendaki setelah habis kelas.

Aku bersama dengan Chinfu (Taiwan), Thao Minbi (Vietnam), Yuan Tuan (China), Angelene (USA), Sarano (Japan) dan Andy (South Korea) bergerak ke Kaki Gunung menaiki Bas. Time nie cuaca lebih kurang 18-25°c dan aku dengan yakinnya pakai track suit dan sandle berstokin.

Sampainya di sana, aku dengan beberapa kawan aku tak dibenarkan masuk sebab tak ikut etika pakaian yang ditetapkan dan apa yang aku ingat sebab aku pakai sandle. Maka hancurlah harapan aku untuk tawan Gunung Hallasan itu. Maka kami pulang dengan perasan hampa dan terus berpicnic di belakang hostel. Kawan2 aku dah mabuk masa tue kecuali aku.

TAHUN 2019

Januari 2019 aku kembali ke Jeju Island setelah hampir 5 tahun aku tak jejakkan kaki di situ. Tapi kali ni aku datang travel bersama dengan rakan sepejabat dengan aku. Dan yang paling penting, Buddy Kesayangan aku, Andy banyak guide aku kali ni.

Ikut perancangan asal, tiada pendakian dalam itinerary yang aku buat sendiri sepanjang 7 hari berada di South Korea. Tetapi setelah dicadangkan oleh Andy supaya aku WAJIB mendaki Gunung Hallasan kali nie sebab Gunung tersebut sedang bersalji tebal dan rugi sekiranya kalau aku melepaskan peluang sebegitu.

Malam kedua aku berada di Jeju Island, Andy datang pickup aku di Hotel dan terus pusing-pusing Bandar Jeju Island yang agak banyak perubahannya Andy belanja aku makan cake cheese chocolate dan Hot Chocolate dan ketika itu dia bagi idea untuk aku mendaki Gunung Hallasan.

Dia tunjukkan kat aku gambar-gambar dia dengan gf dia mendaki gunung Hallasan tersebut dan aku rasa sangat rugi sekiranya aku tak ambil peluang untuk tawan Gunung Hallasan.

Selepas tue, Andy tengok aku dah kesejukan (time tue suhu di Jeju Island mencecah ke 5°c), dia bawak aku ke Jiljibang (Sauna/Onsen) untuk aku santai-santai. So kitorang apalagi mandi 'bogel' la dalam onsen tue sebab kalau korang masuk onsen, memang xboleh pakai apa-apa. Hahaha... Tapi dari Tahun 2014 lagi, Andy yang selalu bawak aku ikut dia dan kawan-kawan dia ke Jiljibang, so takde la malu sangat sebab tak ramai orang pun ketika kitorang datang.

Keesokan harinya, aku maklum kt team aku yang aku nak mendaki Gunung Hallasan dan mereka semua bersetuju. Awal pagi juga kamu tiba di Kaki Gunung Hallasan ikut laluan Eorimok Trail yang agak landai.
Tanpa sebarang kelengkapan mendaki dan pendakian salji, aku hanya redah saja. Semua teruja melihat salji kiri kanan.

Sampai pertengahan perjalanan, kami berpecah dan aku antara yang terawal berada di depan. Dan sampai satu tahap, aku sendiri tak nampak Jalan sebab salji terlalu tebal dan sesekali selisih dengan local people yang rata-ratanya bertegur sapa dengan aku dan ada yang siap memeluk aku.

Bulu kening dan rambut aku dah menjadi putih disebabkan suhu yang begitu rendah serta sesekali angin sejuk datang. Aku dengan keadaan kasut aku yang licin dan tiada tongkat, sesekali terpaksa berhati-hati sebab rasanya dua kali juga aku tergelincir dan terjatuh semasa mendaki akibat laluan terlalu licin.

Sampai di beberapa hentian, datang 3 orang local people remaja lelaki datang dan tolong aku dan dorang ajak Sekali dengan dorang naik ke puncak. Aku hanya ikut saja sehinggalah sampai di puncak. Sementara tunggu team aku sampai, aku lepak makan Roti dan biskut dengan kenalan baru aku tadi. Dorang memang sporting dan sangat-sangat friendly.

Semasa menurun ke bawah pulak, aku terjatuh dan tergelincir hampir 4 kali akibat kasut aku yang terlalu licin dan datang seorang ahjussi (uncle - local people) bagi pakai pendakap kasut untuk digunakan bagi laluan yang bersalji, spek mata dan tongkat kepada aku.

Ahjussi dan beberapa orang rakannya follow aku dan team aku sampai lah ke kaki Gunung Hallasan, dan semasa sampai di bawah mereka sediakan air mineral dan wain untuk aku dan team aku. Haha aku minum mineral saja tanpa minum wain. Haha...

Sebenarnya banyak lagi aku nak kongsikan tapi Insyaallah kalau ada masa nanti, aku sambung cerita lagi. Banyak aktiviti mengembara aku belum dipublishkan termasuklah pengembaran solo aku ke Maldives, Shanghai, Beijing, Tianjin, Chiang Mai, Chiang Rai, Brunei, dan lain-lain lagi.