Wednesday, September 22, 2010

Menakhoda Zaman...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Menakhoda Zaman, dimensi baru menuntut bangsa Melayu melonjak ke hadapan dengan memperkukuh daya saing untuk berlumba menjadi antara yang terbaik di pentas dunia. Mereka tidak mempunyai pilihan lain kecuali berubah. Jika Melau gagal menakhoda zaman, merekalah yang akan ketinggalan zaman.

Itulah bait-bait ungkapan yang diperungkapkan ketika meneliti dan memahami isi kandungan yang terdapat dalam buku hasil tulisan YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia iaitu “Menakhoda Zaman”. Buku ini saya perolehi ketika menyertai Konvensyen Majlis Perwakilan Pelajar IPTA 2010 di Esset, Bangi baru-baru ini.

Pertamanya, saya sendiri tertarik dengan “Mengaku Kesilapan, Memperbaiki Kelemahan”. Ungkapan ini amat menarik apabila kita transferkan ke arah belia remaja negara kita terutamanya golongan Pemimpin Pelajar sendiri sama ada di sekolah mahu pun di universiti masing-masing.

Apa yang diperhatikan ungkapan ini ibarat langit dan bumi, iaitu sangat jauh di sudut hati belia remaja dan segelintir pemimpin mahasiswa dan pelajar yang lebih bersikap egois dan boleh dikatakan seperti tin kosong. Ada juga yang lebih bersikap “Pandai bercakap, Tapi buat kerja hancur” dan sebaliknya. Inilah realiti yang perlu kita tempuhi dengan golongan orang sebegini.

Sebagai orang Islam, kita perlu merujuk ajaran agama apabila menghadapi kemelut dan pelbagai cabaran. Eloklah kita merenung maksud ayat al-Quran berikut sebagai panduan dan pedoman.

“Bagi manusia ada malaikat yang berganti-ganti mengintip, di hadapan dan di belakang. Mereka itu menjaganya daripada perintah Allah. Sesungguhnya, Allah tiada mengubah keadaan sesuatu kaum, kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.”
(ar-Ra’d : 11)

Jika para pembaca sendiri perhatikan di sekeliling pembaca sama ada di rumah mahupun di universiti masing-masing, adakah belia remaja mahu pun pemimpin mahasiswa sekarang boleh Menakhoda Zaman…? Sekadar membuat satu persoalan untuk memastikan pemikiran anda semua berfikir sejenak melangkau 20 tahun akan datang…? Adakah syiar Islam masih boleh diperkuatkan kepada belia remaja ketika itu…?

Berbalik kepada istilah Menakhoda Zaman itu sendiri. Anda semua dapat perhatikan sistem politik di Malaysia, system ekonomi di Malaysia, akademik, perundangan dan sebagainya lagi pada zaman sekarang kelihatan masih terumbang-ambing. Dengan semangat Hedonisme dan Materialistik juga memberi persoalan adakah Menakhoda Zaman itu mampu untuk mengubah generasi muda sekarang ke satu tahap yang lebih hebat?

Tepuk Dada Tanyalah Iman Anda… Saya sekadar memberi satu pendapat untuk kita semua berfikir sejenak melihat persekitaran dan memerhatikan anak Remaja Belia Islam kita di Malaysia pada masa kini. Sekian, Wallahua’lam…

“Menyingkir Kelemahan, Menyahut Cabaran, Menggerak Perubahan, Membina Masa Depan.”

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

1 comments:

Khairul Fitri said...

hebat!..suka kat pemikiran manusia seharusnya melangkaui 20 tahun...