Friday, September 24, 2010

Akademik Mahasiswa Tunjang Utama...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Akademik merupakan perkara utama yang perlu mahasiswa titikberatkan ketika masih menuntut ilmu di universiti untuk dipenuhi di dada sebelum keluar ke dunia realiti. Perkara ini menjadi tunjang utama bagi insan yang bergelar mahasiswa mengejar akan cita-citanya.

Saya sendiri menjadikan perkara akademik itu sebagai teras utama dalam mengejar impian saya dan merealisasikan harapan ibu dan ayah saya. Anda semua juga tidak terkecuali dengan tanggungjawab anda sebagai seorang mahasiswa dan seorang anak yang soleh.

Setelah hampir 3 tahun bergelar mahasiswa di Universiti Teknologi Malaysia International Campus (UTM IC) ini, apa yang diperhatikan banyak jalan boleh digunakan bagi mencapai hasrat tersebut di univesiti ini. Ianya juga sebagai langkah memastikan taraf akademik itu setaraf dengan mahasiswa yang berada di luar negara.

Universiti sendiri telah mewujudkan persatuan atau kelab yang berkaitan dengan akademik iaitu dengan kewujudan persatuan akademik bagi memberi suntikan baru kepada mahasiswa dalam memberi sokongan terhadap bidang akademik.

Sepertimana yang terdapat di UTM IC, hampir 15 persatuan akademik telah ditubuhkan bagi memperjuangkan bidang akademik sebagai teras utama. Antara persatuan yang terdapat di UTM IC ialah Persatuan Mahasiswa Pengurusan Harta Tanah (PEHARTA), Persatuan Mahasiswa Ukur Bahan (QS-BINA), Kelab Mahasiswa Aeronautik (AERO), Persatuan Mahasiswa Jurusan Elektrik (JURUTEK), dan sebagainya lagi.

Tapi apa yang saya perhatikan di sini, hanya segelintir persatuan sahaja yang ‘alert’ dengan tanggungjawab asal mereka bagi mempertingkatkan bidang akademik dalam bentuk praktikal. Contoh yang boleh saya tunjukkan adalah sepertimana Persatuan Mahasiswa Kejuruteraan Geomatik (GEO) yang telah mengadakan Program Penerokaan Sfera Jumantara yang bertempat di Observatori Negara Langkawi yang bermatlamat untuk memberi pendedahan kepada mahasiswa jurusan Ukur Tanah mengenai perkaitan bidang Astronomi dalam Kejuruteraan Geomatik.

Selain itu, pelbagai inisiatif dan perkaitan boleh dilakukan bagi menggabungkan nilai akademik dengan bukan akademik seperti sukan, dan sebagainya. Ini telah terbukti sepertimana Persatuan GEO dengan aktiviti yang telah dijalankan itu. Begitu juga dengan Persatuan Mahasiswa Kejuruteraan Mekanikal (MESA) dengan Program Eimarace yang menonjolkan kemahiran mahasiswa UTM IC. Ini merupakan perkara sepatutnya yang digunakan oleh setiap persatuan akademik.

Ini hanyalah sekadar pandangan dari saya setelah hampir 3 tahun di UTM IC dan setelah menerima pelbagai pengalaman dari setiap organisasi seperti Jawatankuasa Kediaman Mahasiswa (JKM), Persatuan Akademik (PEHARTA) dan terkini Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM).

Inilah yang dikatakan sebagai idea kreatif dan inovatif yang disumbangkan oleh persatuan akademik terhadap pembangunan ilmiah mahasiswa. Dan inilah realiti sebenarnya yang perlu anda semua fikirkan. Saya sendiri pernah ditegur mengenai perkara ini ketika memimpin organisasi Persatuan Pengurusan Harta Tanah (PEHARTA) sesi 2009/2010 walaupun hanya selama 3 bulan sebelum membuat keputusan untuk bertanding kerusi umum Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM IC. Dan “YA” itulah kebenaran yang seharusnya menjadi misi dan visi persatuan akademik.

Sekian, Wallahua’lam…

“AKADEMIK MAHASISWA TUNJANG UTAMA”

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: