Wednesday, March 14, 2012

Lawatan Kerja Ke DUN Nusajaya...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Pagi tadi saya berpeluang untuk bersama-sama dengan Sekretariat Al-Falah UTM untuk bersama-sama bersoal-jawab, berdialog dengan YB Datuk Haji Aziz Sapian, Ahli Dewan Undangan Negeri Nusajaya dalam Program Lawatan Kerja Ke ADUN Nusajaya yang bertempat di Pusat Khidmat ADUN Nusajaya.

Sebelum itu, inilah pertama kali saya berprogram dengan semua pesertanya wanita hanya saya seorang sahaja lelaki bertuah yang berada di situ selain seorang Pegawai Pengiring dari Pejabat Hal Ehwal Mahasiswa UTM Johor Bahru.

Dengan suasana yang santai dan perkongsian yang menarik dari pelbagai aspek mengenai kawasan di Nusajaya dan saya sendiri cukup berpuas hati dengan penerangan yang diberi. Apa yang dapat saya simpulkan mengenai Nusajaya ini adalah ke arah pembangunan yang mampan dan pesat dengan pelbagai aktiviti pembangunan sedang giat dijalankan di kawasan tersebut.

Antaranya adalah pertambahan kawasan perumahan, pusat pentadbiran juga di situ termasuk dengan Puteri Harbour dan pembinaan Legoland Malaysia yang bertaraf antarabangsa. Pembangunan pesat ini juga memberi kesan yang sangat baik dalam sektor ekonomi penduduk di kawasan Nusajaya ini.

Seperti biasa, saya juga berkesempatan untuk menanyakan 2 soalan yang bermain di fikiran saya iaitu:

• Nusajaya sekarang boleh dikatakan sebagai Pusat Pentadbiran dan Kawasan Pelaburan. Bagaimana atau apa strategik dan penglibatan Datuk sendiri dalam menarik pelabur asing untuk di bawa ke kawasan Datuk?
• Rasuah sering dikaitkan dengan ahli politik dan orang-orang atasan dalam sesebuah parti, organisasi dan sebagainya. Apa yang dilakukan oleh Datuk sendiri dalam menangani masalah ini dan membuatkan kawasan Nusajaya agak bersih dalam isu Rasuah ini?

Antara jawapan ringkas yang diperkatakan oleh YB Datuk Hj Aziz dan dapat saya simpulkan sendiri adalah, penarikan pelabur asing bukannya dibuat oleh beliau tetapi ianya melibatkan pihak-pihak pembangunan seperti GLC dan sebagainya. Pihak ADUN hanya bersedia dalam membuat surat sokongan terhadap sesuatu pembangunan dan sebagainya.

Mengenai isu kedua yang berkaitan dengan rasuah pula, isu ini agak bersih di kawasan Nusajaya sebab semuanya bukan melibatkan hal-hal politik dan sebaliknya adalah kesediaan seseorang itu dalam menggalas sesebuah tanggungjawab dan amanah yang diberikan. Jika kita amalkan sesuatu kerja dengan ikhlas dan sebagainya, isu rasuah tinggal akan berlaku melainkan ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengamalkan sistem rasuah ini dalam sesebuah organisasi dan sebagainya.

Terima Kasih saya ucapkan kepada YB Datuk Haji Aziz Sapian kerana memberi peluang kepada mahasiswa/i dari UTM untuk berinteraksi secara dua hala dalam bentuk yang santai walaupun kesibukan YB Datuk sendiri dengan pelbagai program serta persidangan DUN yang akan berlangsung esok tetapi tetap memberi ruang kepada kami untuk berinteraksi.

Semoga YB Datuk terus cemerlang dan menjaga amanah sebagai wakil rakyat dengan sebaiknya. Insyaallah… Di sini juga, saya ingin kongsikan beberapa keping gambar semasa program berlangsung… =)






Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: