Thursday, October 21, 2010

Legends Islamic Fashion Show...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Hari ini saya terdetik di hati untuk membawa fokus pembaca ke satu isu yang begitu sensitif sekali di kalangan kita sebagai Umat Islam. Tentu segelintir sudah mengetahui apa sebenarnya yang ingin saya sampaikan di sini iaitu berkenaan dengan Legends Islamic Fashion Show yang melibatkan Kuala Lumpur, Jakarta dan Monte Carlo.

Fashion Show yang cuba mengangkat penampilan Muslimah ke pentas peragaan ini lebih menampakkan ciri-ciri seorang yang bukan bergelar Islam dan akan lebih menelanjangkan Muslimah-muslimah di negara kita ini terutamanya kepada mereka yang bergelar remaja dan Mahasiswi yang kelompok besar yang akan mengikuti fesyen sedemikian.

Saya pernah menceritakan berkenaan dengan Tanda-Tanda Kiamat iaitu Wanita Yang Berpakaian Tetapi Telanjang pada bulan lalu.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Ada dua jenis manusia di antara penghuni neraka yang belum pernah aku lihat. Iaitu satu kaum yang memiliki cemeti seperti ekor sapi yang digunakan untuk memukul manusia; dan wanita yang berpakaian tapi telanjang, yang condong mencondongkan, kepala-kepala mereka seperti bonggol belakang unta yang miring. Mereka tidak akan masuk syurga, bahkan tidak akan mencium baunya. Padahal bau syurga itu dapat dicium dari jarak perjalanan sejauh ini dan sejauh ini.”

Saya sendiri selaku Pemimpin Mahasiswa menegaskan di sini, adakah perkara ini perlu disokong oleh kita semua sebagai generasi muda bakal-bakal pewaris kepimpinan negara akan datang, sehingga boleh diibaratkan menghina tatacara pemakaian seorang Muslimah jika kita tidak membiarkan perkara ini berterusan yang berkemungkinan besar bakal merosakkan imej wanita-wanita Islam di Malaysia.

Saya tidak tujukan perkara ini kepada sesiapa tetapi sekadar untuk berpesan kepada diri saya sendiri dan seluruh pembaca dan mahasiswa supaya tidak terus leka dan hanyut dengan arus yang akan terus memesongkan kita ke lembah maksiat dan bala Allah. Mungkin penulisan kali ini akan lebih menggemparkan suasana di kampus kerana melibatkan saya selaku Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM IC.

Kita di Universiti ini perlu mengamalkan konsep “Nasihat-Menasihati” bukannya bertindak melulu tanpa sebarang kajian dan terus menuduh tanpa sebarang bukti. Dan saya sekali lagi, menyeru agar semua mahasiswa dan pembaca blog saya, supaya berfikir sejenak perkara ini sebagai satu kewajipan untuk kita mengetahui apa puncanya yang berlaku.

Saya baru sahaja mempersoalkan berkenaan dengan peruntukkan yang disediakan sebanyak RM111juta untuk Program PERMATA (Program Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak) untuk membimbing kanak-kanak bagi pembentangan Bajet 2011, TETAPI kenapa tidak diperuntukkan sebanyak mungkin bagi membimbing golongan Ibu-Ibu atau wanita yang berusia ke Program Hijrah atau bimbingan Islamiah yang lebih mendalam?

Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa saya bukannya ingin menimbulkan provokasi atau mempengaruhi mana-mana pihak, TETAPI sekadar untuk berkongsi pendapat berkenaan dengan Isu yang jelas memperlekehkan dan menghina TATACARA PEMAKAIAN MUSLIMAH. Akhir, kata, TEPUKLAH DADA TANYA IMAN ANDA…







Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

1 comments:

-peace- said...

manusia akhir zaman...islam diperkotak katik kan...