Monday, October 18, 2010

Ekspedisi 1 Mahasiswa 1 UTM (XPDC 1)...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Alhamdulillah…Program Ekspedisi 1 Mahasiswa 1 UTM (XPDC 1) anjuran Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM IC telah berlangsung dengan jayanya pada 16 dan 17 Oktober 2010 yang lalu (Sabtu dan Ahad) bertempat di Gunung Senyum, Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Dengan penyertaan seramai 34 mahasiswa dan mahasiswi UTM IC termasuk dengan Barisan MPM UTM IC, XPDC 1 ini telah memberi satu gabungan hebat penyatuan mahasiswa dari pelbagai peringkat tahun iaitu Tahun1, 2 & 3 termasuk dengan Rakan Exco MPM UTM IC.

Program yang bertemakan “Bersama Menuju Puncak” ini juga bukan hanya sekadar menjadikan Pendakian Gunung Senyum sebagai aktiviti utama tetapi turut diselitkan dengan beberapa aktiviti sampingan yang juga memberi satu pengalaman menarik kepada semua peserta yang terlibat iaitu Menggua (Caving) sebanyak 6 jenis gua (Gua Rangkak, Gua Terowong, Gua Ular, Gua Mayat, Gua Straw, dan Gua Gelap ), Night Walk, Junggle Tracking, Camping, Unggun Api, dan Spontan (Permainan sampingan).

Daripada jumlah 34 peserta yang terlibat, hanya 25 sahaja yang berjaya mendaki hingga ke puncak Gunung Senyum. TAHNIAH diucapkan kepada semua yang berjaya. Dengan rintangan dan halangan yang berkemungkinan meragut nyawa para peserta, 9 peserta telah memberi kata putus untuk menghentikan perjalanan dari terus mendaki Gunung Senyum.

Bermenukan Nasi Tomyam, Sardin, Sup Sosej, Cucur Manis, Roti, Maggi dan sebagainya lagi memberi gambaran betapa eratnya para peserta dalam penyediaan makanan untuk dijamukan bersama peserta yang lain. Biro Makanan yang diketuai oleh Saudara Fauzee juga menunjukkan ada peningkatan tugasnya setelah kejayaannya dalam program yang lalu iaitu Ekspedisi 1 Mahasiswa 1 Suara 1 Wawasan yang bertempat di Gunung Stong, Jeli, Kelantan Darul Naim.

Saya selaku Exco MPM UTM IC yang bertanggungjawab ke atas XPDC 1 ini bersama-sama gandingan saya iaitu Saudara Mohd Farid (Pengarah Program), Insyaallah…mencapai objektif yang diharapkan iaitu mengeratkan antara MPM UTM IC dengan Rakan Exco MPM UTM IC dan Mahasiswa UTM IC, Meningkatkan tahap daya fizikal dan mental para peserta dan Menambahkan keyakinan kepada diri para peserta.

XPDC 1 ini juga telah dijalankan dengan berkonsepkan 4K telah dibahagikan kepada 7 kumpulan Khemah dan Saudara Azrin Capillus (Mahasiswa Tahun1) telah diangkat sebagai Penghulu. Alhamdulillah, ciri-ciri kepimpinan yang telah dilatih menunjukkan bahawa Universiti Teknologi Malaysia International Campus masih mempunyai bakal-bakal kepimpinan Mahasiswa akan datang. Insyaallah…

Program yang ekstrem seperti ini diharapkan dapat memberi ruang kepada mahasiswa untuk mengutip pelbagai pengalaman dan kenangan untuk disematkan di hati masing-masing. Program yang jarang dilakukan di UTM IC seperti ini memberi gambaran bahawa MPM UTM IC mengangkat program ini sebagai benchmark baru kepada program-program Ekstrem di UTM IC yang mempunyai potensi untuk diteruskan oleh bakal-bakal Kepimpinan Mahasiswa akan datang. Insyaallah…

Akhir kata, walaupun program ini mempunyai pelbagai masalah pada awalnya, ia tidak sesekali membuatkan saya untuk berputus asa atau patah semangat TETAPI membuatkan diri saya terus kental dan bersemangat dalam meneruskan aktiviti berbentuk Esktrem ini untuk dilaksanakan oleh saya sendiri dan Saudara Farid untuk sasaran yang telah dikenalpasti.

Semoga ukhuwah yang terjalin antara Barisan MPM UTM IC dan Rakan Exco MPM UTM IC & Mahasiswa UTM IC akan terus berkekalan hingga ke akhirnya. Insyaallah…

Sekian, Wallahua’lam…

“BERSAMA MENUJU PUNCAK”

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Timbalan Pengarah
Program Eskpedisi 1 Mahasiswa 1 UTM (XPDC 1)
Merangkap Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: