Wednesday, October 20, 2010

Latihan Kebakaran KSJ...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Latihan kebakaran sememangnya perlu dititikberatkan oleh setiap mahasiswa yang hidup secara berkelompok. Hal ini adalah kerana sebagai bekalan sekiranya berlaku perkara kecemasan atau kebakaran yang tidak diduga oleh setiap kita di kediaman yang sedang kita menginap ini.

Sehubungan dengan itu, perkara ini telah dipandang jauh dari sudut tersebut oleh Pihak Pengurusan Kediaman Mahasiswa Kediaman Siswa Jaya terutamanya dari Pihak Pengetua. Langkah ini adalah langkah terbaik yang diambil bagi memastikan pengetahuan mengenai ilmu memadam api telah disematkan oleh setiap individu yang bakal bergelar masyarakat awam pada suatu hari nanti.

Saya selaku Exco Kebajikan, Kolej & Pengaduan Awam Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM IC beranggapan bahawa perkara ini menjadi satu titik tambahan kepada mahasiswa untuk menambahkan skill hidup tambahan kerana ini adalah satu ilmu yang dapat dimanfaatkan ketika mana suatu hari nanti perkara tak diingini ini berlaku di sekitar kediaman kita.

Terdengar keluhan mahasiswa berkenaan dengan latihan yang diadakan ini, tetapi saya yang mendengarnya hanya mampu tersenyum kerana perkara ini telah dipandang sebagai gangguan oleh segelintir mahasiswa yang masih kebingungan apa yang sebenarnya berlaku. Tetapi saya nak tegaskan di sini bahawa perkara ini sememangnya perlu dilatihkan kepada diri kita agar suatu hari nanti kita tidak berada di dalam keadaan ketakutan jika perkara ini berlaku.

Kita selaku mahasiswa yang masih menuntut ilmu perlulah bersikap terbuka dan bukan hanya memandang perkara sebegini sebagai suatu masalah yang akan menambahkan lagi kemarahan di dalam hati kerana ketika itulah syaitan akan mula menguasai diri manusia. Ingatlah, setiap apa-apa yang diungkapkan oleh kita adalah doa.

Akhir kata, saya mewakili barisan MPM UTM IC mengucapkan TAHNIAH dan TERIMA KASIH kepada Pihak Pengurusan Kediaman Siswa Jaya diatas latihan kebakaran yang telah diadakan ini. Semoga ilmu ini dapat digunakan sebaik mungkin oleh mahasiswa pada suatu hari nanti. Insyaallah…

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Kebajikan, Kolej & Pengaduan Awam
Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

1 comments:

salmanpublisher direct cooperation said...
This comment has been removed by the author.