Wednesday, October 20, 2010

Penyatuan Mahasiswa Melalui Tauladan...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Perpecahan sering berlaku di mana sahaja terutamanya bagi kita yang berbangsa Melayu. Hal ini bukannya satu tuduhan melulu atau satu kenyataan yang tidak berasas tetapi inilah lumrah yang sentiasa kita akan Nampak bahawa ianya hanya berlaku di depan mata kita.

Masyarakat kampus sendiri tidak di kalangan Mahasiswa sendiri juga tidak kurangnya, perpecahan berlaku tidak kira sesama sekursus/sekuliah, sepersatuan mahupun apa saja yang melibatkan berkumpulan. Perpecahan ini berlaku disebabkan beberapa punca yang dapat saya kenalpasti iaitu yang UTAMANYA ialah EGO dan ANGKUH.

Sifat itu yang sebenarnya membawa atau menjadi laluan untuk perpecahan itu mengalir masuk ke dalam lapangan kampus kita. “YA”, saya bersetuju dengan kenyataan saya ini disebabkan pelbagai perkara yang boleh dijadikan contoh atau pembaca blog mahupun mahasiswa UTM IC sendiri melihat apa sebenarnya yang berlaku dalam masyarakat kampus hari ini.

Lebih parah lagi apabila ia semakin hampir dengan Proses Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa atau lebih dikenali dengan Pilihanraya Kampus yang diadakan setahun sekali. Selama hampir 3 tahun saya berada di UTM IC, EGO lah yang menjadi penyebab UTAMA Mahasiswa kita berpecah antara satu sama lain. Oleh itu, siapa yang harus dipersalahkan…???

Saya sendiri selaku Exco MPM UTM IC mengambil pelbagai inisiatif dengan mengadakan pelbagai program anjuran MPM UTM IC bagi mengeratkan hubungan antara Tahun1, 2 & 3 supaya tiada diskriminasi yang ditimbulkan dan menganggap setiap mahasiswa itu mempunyai hak dan keistimewaan yang sama rata.

Saya sendiri agak sedih apabila melihat ada berlakunya ketidakpuasan hati dari setiap tahun berkenaan dengan sesetengah persatuan akademik. Mereka yang pernah mengadu pada saya itulah yang membuatkan saya perlu menegur kesilapan yang ditimbulkan oleh sesetengah individu supaya tidak terus menjadi halangan untuk kita semua bersatu.

Saya berpesan pada diri saya sendiri dan seluruh mahasiswa UTM IC agar membuang sifat “EGO” dan “ANGKUH” yang tersemat di hati kita sama ada dalam kita sedar atau pun tidak sedar. Ingatlah, apabila sifat EGO mula menebal dalam diri kita, maka SYAITAN akan mengambil kesempatan terhadap diri kita untuk memecahbelahkan antara kita.

Saya juga berharap Program XPDC 1 , Kembara Ramadhan Anak Merdeka & Ceria Bersamamu dijadikan ikutan untuk melibatkan semua tahun agar penyatuan antara Mahasiswa itu dapat dilakukan bagi terus membentuk kesefahaman dalam membangunkan nilai-nilai Murni yang perlu dan terus dipupuk hingga kita keluar dari gedung ilmu ini. Insyaallah…

Sekian, Wallahua’lam…

“PENYATUAN MAHASISWA MELALUI TAULADAN”

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: