Saturday, June 12, 2010

Siswa Berperanan Kurangkan Indeks Jenayah...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

4 hari telah berlalu rakaman TV "Suara Siswa" yang mengupas mengenai "Siswa Berperanan Kurangkan Indeks Jenayah". Antara ahli panelnya ialah Muhammad Zaki Bin Omar (YDP Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM).

Apa pendapat anda mengenai peranan Mahasiswa untuk kurangkan indeks jenayah...??? Adakah ianya benar-benar boleh berlaku..??? Atau ianya sekadar cadangan atau sanjungan yang diberikan kepada mahasiswa..??? Itu semua, Tepuk Dada Tanya Iman Anda.

Apa yang saya ingin beritahu adalah jenayah ini dapat dibahagikan kepada 3 iaitu Jenayah Keras, Jenayah Harta Benda dan Jenayah Kolar Putih. Antara ketiga-tiga jenis jenayah tersebut, yang manakah merupakan yang susah untuk dikesan..??? Jawapannya, Jenayah Kolar Putih. Pertamanya, jenayah ini sering berlaku di kalangan golongan penjawat awam, korporat dan elit. Betul atau tidak, cuba korang perhatikan sendiri..

Alhamdulillah...walaubagaimanapun, indeks jenayah di negara ini menunjukkan penurunan. Oleh itu, negara kita masih di tahap yang aman dan selamat.

Beralih semula kepada peranan mahasiswa, mahasiswa sendiri merupakan penggerak utama negara ini untuk merealisasikan harapan semua untuk mengurangkan indeks jenayah teruatamanya di kalangan mahasiswa itu sendiri.

Saya sendiri selaku Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM serta bersama-sama Barisan MPM yang lain juga memainkan peranan untuk memastikan mahasiswa UTM tidak terlibat dengan mana-mana jenayah yang berlaku. INSYAALLAH...dengan dipenuhi aktiviti sekitar kampus dan luar kampus, ia merupakan salah satu langkah untuk memastikan mahasiswa itu sendiri terikat dengan aktiviti untuk dipenuhi pada masa lapang mereka. INSYAALLAH...

Apa-apa pun, korang boleh lihat beberapa keping gambar yang dirakamkan ketika sesi rakaman SUARA SISWA baru-baru ini di Angkasapuri...


Antara Barisan Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM...

Bersama dengan YDP MPM UTM, Abg Zaki...

Semasa rakaman belum bermula....


Setelah rakaman telah selesai....hehehe


Bersama Abg Amirul dan Hariz Zakwan...


Semoga bertemu lagi...INSYAALLAH...
"Bersama Mengurangkan Indeks Jenayah..."
Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
Kuala Lumpur

0 comments: