Tuesday, July 3, 2012

Tak Bisa Memilihmu...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

“Telah jauh terpisah, dirimu dan diriku 
Dalam ruang dan waktu 
Sendiriku jalani sepiku, tanpa dirimu 
Resahku…”


‘Tak Bisa Memilihmu’ selagi anda dengar lagu ni, mesti anda terpesona dengan melodinya yang sedap serta liriknya yang cukup indah dan menyusuk jiwa. Dan untuk entri kali ini bukannya fokus saya pada lagu 6ixth Sense ini tetapi ingin berbicara sedikit sebanyak mengenai novel yang baru saya habiskan iaitu ‘Tak Bisa Memilihmu’

Novel karya Ain Maisarah kali ini agak mengelirukan saya pada awalnya dan permulaannya kerana saya sendiri seperti terbayang dengan gambaran kemunculan 6ixth Sense dalam industri muzik terutamanya melibatkan perjalanan penceritaan kisah mereka melalui watak utamanya, Adi Proyo selaku vokalis 6ixth Sense dan akhirnya barulah saya tahu bahawa ianya adalah rekaan semata-mata. 

“Salahku mencintai dirinya 
Saat jauhku terpisah darimu 
Dan hadirnya menyentuh hatiku…” 

‘Dewi’ iaitu kekasih hati yang telah lama berkasih dan setia menunggu manakala ‘Sally’ seorang anak kepada empunya syarikat muzik yang cukup ambil berat dan sentiasa memberi perhatian membuatkan Adi sendiri di dalam dilema dalam memilih cinta yang sejati. Apakah keputusan yang patut dibuatnya? Siapakah yang berhak bertakhta di hatinya?


Selepas membaca keseluruhan novel ini, dapat saya katakan bahawa novel ini agak unik dari novel-novel remaja yang lain. Novel ini mempunyai elemen yang agak menarik serta mempunyai auranya yang tersendiri apabila menggunakan 6ixth Sense sebagai subjek utamanya. 

Perkara pertama yang menarik perhatian saya untuk memiliki novel ini adalah apabila melihat covernya yang cukup unik dengan menggunakan elemen warna Hitam dan Putih. Keduanya menggunakan tajuk lagu kegemaran saya iaitu ‘Tak Bisa Memilihmu’. Ingat lagi, pertama kali saya mendengar lagu ini adalah apabila saya berada di UTM KL. 

Secara keseluruhannya saya berpuashati Cuma ada seperkara yang membuatkan saya agak ‘geram’ adalah apabila pengakhirannya yang tergantung dan membuatkan saya sendiri tertanya-tanya, apakah pilihan yang dibuat oleh Adi. Disebabkan perkara itu, saya hanya mampu memberi hanya 3 bintang untuk novel ini. 

Kepada yang belum membacanya, silalah dapatkannya kerana saya percaya novel ini mampu menghilangkan stress anda dengan asam garam yang ditonjolkan melalui beberapa watak yang terdapat dalam novel ini. 

Sekian, Wallahua’lam… 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: