Monday, March 12, 2012

Malam Perasmian UTM GAMES 2012...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

ALHAMDULILLAH… Selesai sudah Malam Perasmian UTM GAMES 2012 yang diadakan di Stadium UTM. Malam Perasmian UTM GAMES 2012 itu telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Datuk Prof. Mohd Tajuddin bin Hj Ninggal, Timbalan Naib Canselor (HEMA) UTM.

Kejohanan UTM GAMES 2012 adalah julung kali diadakan dengan melibatkan semua Kolej Kediaman, Pasukan Staf, PELUAS (Pasukan Mahasiswa Antarabangsa) dan UTM International Campus Kuala Lumpur. Kejohanan UTM GAMES 2012 merupakan anjuran Pusat Sukan UTM.



Penganjuran UTM GAMES 2012 ini mempunyai objektif seperti berikut :
• Menggiat dan menggalakkan penglibatan mahasiswa dan staf agar lebih berketrampilan dalam pengurusan sesuatu kejohanan sama ada di peringkat kolej dan Universiti, khususnya bagi Pengurus Pasukan Universiti dan Jawatankuasa Mahasiswa Kolej (JKM) dan pemain-pemain Universiti serta penglibatan staf di UTM Johor Bahru dan Kuala Lumpur.
• Mengasah bakat-bakat dan kemahiran pelajar dan staf yang sedia ada untuk dinilai dan dipilih bagi mewakili pasukan Universiti pada tahun berikutnya.
• Melatih pelajar ‘student athlete’ dan staf sukan konsep pengurusan dan pengelolaan pasukan dan penggendalian sesuatu kejohanan peringkat yang tinggi.
• Mewujudkan budaya sukan di kampus dengan secara tidak langsung dapat memperkasakan modal insan seperti mana kehendak Dasar Sukan KPT.

Kejohanan UTM GAMES 2012 melibatkan 14 jenis sukan yang dipertandingkan iaitu Bola Tampar, Bola Sepak, Futsal, Skuasy, Tenis, Badminton, Bola Keranjang, Bola Jaring, Sepak Takraw, Tenpin Bowling, Boling Padang, Ping Pong, Kayak dan Basikal. Kesemua keempat-empat belas sukan ini diadakan hampir ke setiap genap pelusuk UTM serta ada 2 acara sukan iaitu Boling Padang dan Tenpin Bowling diadakan di Kompleks Belia dan Sukan Larkin dan Danga City Mall.

Berbalik kepada Malam Perasmian UTM GAMES 2012 yang berlangsung malam tadi, apa yang dapat saya katakan adalah cukup meriah dengan kehadiran 14 Kontinjen termasuk Kontinjen UTM IC, PELUAS, Atlit UTM dan sebagainya lagi. Dan TAHNIAH saya ucapkan kepada Kontinjen Kolej Tun Fatimah (KTF) yang telah menjuarai acara Perbarisan dengan memenangi hadiah wang tunai RM1,000.

Malam itu juga saya menyaksikan pertunjukan Bunga Api, Persembahan Kebudayaan serta Pancaragam. Kelihatan juga beberapa maskot dari pelbagai kontinjen yang menarik perhatian saya terutamanya Beruang Jantan dan Betina. Antara maskot lain adalah rama-rama, seladang, singa, harimau dan sebagainya lagi.

Cuma saya sedikit terkilan apabila kehadiran penonton di kalangan mahasiswa UTM sendiri yang tidak seramai seperti keempat-empat belas kontinjen yang secara rawaknya menghampiri atau melebihi ke angka seribu orang. Saya merasakan kesedaran di kalangan mahasiswa UTM terhadap acara sebegini adalah kurang. Tapi Wallahua’lam…

Apa yang dapat saya rasakan adalah Pusat Sukan UTM dengan kerjasama pelbagai pihak sudah melakukan dan membuatkan UTM GAMES 2012 ini cukup meriah, terbaik dan hebat dari segi pelaksanaannya dan susun aturnya tetapi di pihak segelintir mahasiswa UTM pula seakan tidak memberi sokongan dan penglibatan secara langsung sebagai penonton terhadap acara hebat sedemikian. Dan rasanya rugi kepada mereka yang tidak menghadiri acara sedemikian pada malam tadi.

Bak kata orang, “Yang ada depan mata tidak diambil, yang tiada terhegeh-hegeh meminta”, lebih kurang maksudnya begitulah kata hati saya ini. Dan saya juga akan sentiasa menyokong acara, aktiviti dan sebagainya yang memberi manfaat kepada mahasiswa seperti UTM GAMES 2012. Dan saya juga akan terus bersama-sama dengan Kontinjen Kolej Tun Dr Ismail (KTDI) untuk sama-sama memeriahkan UTM GAMES 2012 ini. Terutamanya tumpuan saya adalah Sukan Tenis (Lelaki dan Perempuan).

Saya juga mengharapkan seluruh mahasiswa UTM memberi sokongan terhadap Atlit Tenis saya iaitu Farhan, Shahrul, Sabri, Izzat Amir, Nashriq, Khairul, Akmal, Isnaini, Normala, Neyda, Anis, Salihaa, Nurul dan Hafiza. Dengan tema KTDI iaitu ‘Kita Bergabung, Berjuang Mencapai Kegemilang’ serta maskotnya Seladang akan terus memberi saingan kepada seluruh Kontinjen lain. Insyaallah.

Apa-apa pun, rebutlah peluang yang ada dalam bidang sukan yang telah disediakan oleh Pusat Sukan UTM ini sebaik mungkin. Buktikan yang kita juga mampu untuk memberi saingan dalam bidang sukan ini. Insyaallah… Dan jangan lupa, jumpa saya pada 17 dan 18 Mac 2012 bertempat di Gelanggang Tenis Kolej Tuanku Canselor (KTC) bagi Acara Sukan Tenis Lelaki. Insyaallah… Jumpa di sana nanti… =)

Sekian, Wallahua’lam…

*Maaf, gambar pada Malam Perasmian UTM GAMES 2012 tak sempat saya nak ambil disebabkan terlalu memberi perhatian kepada persembahan yang ada… Hahahah… =)

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

2 comments:

Unknown said...

nak gambar

WMHMY said...

Haziq : aku x ambik gambar la malam tadi, sebab x sempat nk bergambar...hahahaha =)