Monday, April 11, 2011

Mencari Kebahagiaan...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

“Mencari Kebahagiaan” itulah yang sentiasa terngiang-ngiang di fikiran kita untuk memperolehi kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Tapi adakah kita tahu bahawa kebahagiaan itu takkan datang sekiranya kita tidak mencarinya?



Saya termenung seketika tatkala menghayati sebuah kehidupan yang sementara ini dalam mengecapi kebahagiaan yang diimpi. Melihat kasih sayang antara ibu ayah dan anak, kasih sayang seorang abang/kakak kepada adiknya, kasih sayang sebuah persahabatan dan sebagainya lagi, membuatkan diri saya begitu teguh berdiri untuk mencari sebuah kebahagiaan yang lebih hakiki.

Apa-apa pun, saya terjumpa sebuah lirik yang cukup membuatkan saya terfikir panjang dalam menghayati bait-bait lirik yang diilhamkan ini oleh Kumpulan Nasyid, Brothers. Terimalah dari saya, MENCARI KEBAHAGIAAN…

MENCARI KEBAHAGIAAN…

Untuk apa kau mengejar kemewahan
Apakah kau mencari kebahagian?
Mengapa kau berduka ketika kegagalan?
Apa kau tak terima takdir dari Tuhan?

Mencari kekayaan, Temui kedukaan
Kekayaan tak menjanjikan kebahagian
Adakala ia membawa kedukaan
Bersyukurlah dengan apa yang ada

Itulah kunci kebahagian Sebenarnya
Perlukan keimanan
Jua ketaqwaan
Agar bahagia
Dunia akhirat

Berusahalah untuk berjaya
Bersyukur dengan apa yang ada
Jika kau gagal tak perlu kecewa
Itukan takdir dari Tuhan


p/s : Carilah sinaran kebahagiaan itu selagi roh dan jasad masih disatukan… =)

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
Universiti Teknologi Malaysia International Campus
wan_hazem90@yahoo.com

0 comments: