Monday, November 28, 2011

Zombijaya : Satu Fantasi Yang Cukup Menjadi...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Hujung minggu ini aku luangkan masa-masa aku untuk baca buku-buku yang baru aku miliki. Dan hari ini aku baru habiskan sebuah buku yang begitu teruja untuk aku teruskan bacaan aku iaitu ZOMBIJAYA yang ditulis oleh Saudara Adib Zaini.

Pertama sekalinya, apa yang dapat aku katakan berkenaan dengan novel ini adalah ianya cukup membuatkan aku berada di dunia aku sendiri iatu Fantasi dan Imaginasi sepertimana aku menonton filem-filem berkisarkan zombie seperti Zombie Kampung Pisang, 28 Weeks Later dan sebagainya lagi.

Dan jalan ceritanya yang sukar untuk diduga membuatkan kita teragak-agak untuk membuat andaian sendiri. Apa yang dapat aku katakan, dengan watak seperti Nipis, dia mengajar bagaimana kita membuat penyesalan dahulu sebelum segala-galanya berubah hanya dengan sekelip mata.

Gaya bahasanya juga tidak memboringkan dan membuatkan kita akan terus leka dengan mukasurat-mukasurat yang seterusnya. Dan novel ini juga menjadi antara koleksi yang cukup menarik untuk aku jadikan ‘Mini Library Ajim’ di masa akan datang. Insyaallah…

Sebelum itu, aku nak kongsikan synopsis novel ZOMBIJAYA ini sebagai perkongsian dengan pembaca-pembaca blog saya semua…



Selamat datang ke Malaysia. Negara yang kaya dengan adat ketimuran. Tetapi apakah yang akan berlaku jika rakyat kita tiba-tiba dikelilingi zombi?

Kalendar lama bertukar baru. Aliff baru mengajak Sofia berkahwin. Ana bakal memulakan hari pertama sebagai cikgu. Kamarul akan bertanding dalam program TV realiti. Dan Nipis seronok di dalam dunianya sendiri.

Mereka tidak tahu yang suasana mereka kenali bakal berakhir. Aman-damai menjadi kacau-bilau. Tamadun hancur. Rutin harian berubah. Semua perlu mengadaptasi dalam dunia baru ini.
Berapa orangkah yang akan mati? Adakah yang mati akan kekal mati? Dan apakah yang menunggu mereka di Putrajaya nanti? Selamat datang ke ZOMBIJAYA.

*Insyaallah, saya sentiasa nantikan karya-karya imaginasi dan fantasi seperti novel ini… Hehehe… Buat filem pun best… =)

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: