Tuesday, November 22, 2011

Jeritan Hatiku...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Di sini saya akan kongsikan satu puisi yang berkaitan dengan ‘Hitam Putih Kehidupan’ yang diilhamkan dari penceritaan seseorang terhadapku… Puisi ini ada segelintirnya dikaitkan dengan diriku sendiri agar ianya menjadi lebih dekat dengan si pembaca untuk di hayati. Saya tak kisah apa yang akan pembaca katakana tetapi sekadar yang mampu saya katakana hanyalah, bacalah puisi ini…. Hehehe….

JERITAN HATIKU…

Betullah apa yang diberitahu padaku…
Jangan itu, jangan ini !
Tapi ? Aku endahkan !
Buat itu, buat ini…
Aku tak tahu yang itu semua akan bawa malapetaka semuanya…
Sakit ! Pedih !
Itu yang perlu aku lalui…
Itu semua aku perlu redahi…

Tapi, di mana aku nak mengadu ?
Mendengar apa sebenarnya yang ingin aku perkatakan…
Mendengar rintihan dari insan sepertiku…
Semua kata aku puncanya
Memang… memang aku puncanya !
Puas hati?

Patutnya dengar dulu penjelasanku…
Mendengar bulat-bulat dari sebelah pihak
Tapi tidak mendengar dari pihakku…
Adilkah semua ini?
Inikah yang dinamakan ‘Keadilan’ ?

Aku sendiri dah nekad
Yang aku takkan masuk campur lagi
Dengan semua ini…
Aku nak hidup dalam dunia aku sendiri…
Biarlah aku dipandang jelik, diherdik dan bersendirian
Yang penting aku tahu sapa diriku

Aku sendiri pun dah tak kuat lagi nak pertahankan diriku
Nak menangkan aku ?
Semua tu bagai mimpi sahaja
Apa yang patut aku buat
Teruskan saja langkahku…
Agar tidak terus sakit dengan semua ini
Permainan yang cukup berliku…

*Mengharapkan keadilan menjadi asas kepada setiap tingkah laku kita, jangan disebabkan atas dasar kepentingan diri sendiri, kita menganiaya dan mengambil kesempatan ke atas orang lain… Percayalah ALLAH MAHA ADIL….

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: