Friday, August 19, 2011

Karipap-Karipap Cinta Cukup BEST...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Pagi ini saya ingin kongsikan sedikit sebanyak berkenaan dengan novel kesukaan saya iaitu ‘Karipap-Karipap Cinta’ karya nukilan Saudara Nazri M. Annuar terbitan PTS Fortuna Sdn Bhd. Teringat PTS, saya ingin merakamkan sekali lagi kepada PTS Sdn. Bhd. kerana sudi menaja program yang dianjurkan oleh saya (berbentuk kemasyarakatan) iaitu University Social Responsibility UTM di Kg. Krubong Tengah, Melaka (USR-YPM-UTM@Tangga Batu, Melaka 2011). TQ so much !



Berbalik kepada novel komedi yang bertajuk ‘Karipap-Karipap Cinta’ ini, dapat saya rasakan sedikit kelainan dengan plot-plot novel yang dibaca sebelum-sebelum ini. Serta watak dan perwatakannya cukup lain dari yang lain. Mungkin disebabkan jiwa saya ini masih remaja? Perwatakan watak-watak utama seperti Ali dan Sarah masih boleh dianggap sebaya.

Intipati dan mesej yang cuba disampaikan dalam novel ini cukup baik dan ‘lekat’ di jiwa. Bahasanya yang santai dan ‘cool’ membuatkan saya membaca, memahami dan menghayati satu persatu helaian novel ini sehingga ke muka surat terakhir.

Watak Ali yang ditonjolkan sungguh santai dan berjiwa muda. Perwatakannya juga digerakkan mengikut zaman sekarang dan seakan menjadi dengan lagak mudanya itu. Niatnya untuk mengejar gadis yang diimpikannya itu, dikejarnya dengan cukup terancang dan kadang-kalanya juga agak keterlaluan tanpa berfikir panjang.

Watak Sarah pula cukup baik dan menjaga batas pergaulannya dan dia juga merupakan seorang graduan Universiti Al-Azhar. Perwatakannya yang lembut dan berani membuatkan ‘Sarah’ ini seperti gadis yang diimpi oleh saya sendiri iaitu beragama, cantik, berani dan sebagainya lagi la. Siapa yang tak nak gadis yang cukup dengan agamanya? Dengan kecantikannya? Betul kan? Hehehehe…

Novel ini saya anggap cukup ramuannya untuk menjadi penulisannya sesedap karipap yang digambarkan. Jalan ceritanya juga cukup mengkhayalkan kita seketika di alam fantasi sebuah kehidupan yang penuh dengan babak ‘kebetulan’.

Novel ini juga telah diangkat menjadi sebuah filem yang akan ditayangkan pada hari raya nanti. Dan ianya dilakonkan oleh Gambit Saifullah dan Melia Aimellia dan diarahkan oleh pengarah berpengalaman, Hafsham.



Tetapi saya sedikit kurang bersetuju dengan pemilihan (perwatakan) Sarah yang dilakonkan oleh Melia yang dilihat kurang ‘kena’ dengan perwatakan sebenar Sarah dalam novel ini. Pertamanya, Sarah adalah seorang graduan Universiti Al-Azhar perlulah tampil dengan imej penuh sopan dan menutup aurat sepertimana jelas ditunjukkan di dalam penceritaan novel ini. Manakala watak Ali pula dilihat cukup ‘kena’ dengan Gambit Saifullah.

Saya tak mahu banyak komen mengenai filem ‘Karipap-Karipap Cinta’ ini kerana saya sendiri masih belum menyaksikan filem ini lagi. Dan sama-samalah kita nantikannya di pawagam pada 1 Syawal nanti. Insyaallah. Dan ‘GOODLUCK’ untuk semua yang terlibat dalam pembikinan filem ini.

Kepada penulis novel ini, Saudara Nazri M.Annuar, penulisan saudara cukup santai dan ‘cool’. Dan saya harap saudara terus berkarya dan saya sedia nantikan novel anda yang seterusnya. Insyaallah… Kepada sahabat-sahabat lain pula, saya cadangkan agar korang semua baca novel ‘KARIPAP-KARIPAP CINTA’ ini. Tentu anda semua akan tersenyum seketika. Insyaallah…

Sebelum itu, saya ingin kongsikan Resipi Karipap-Karipap Cinta iaitu :
• 3 Ulas rasa suka
• 1 Botol hati gembira
• 1 Biji rendah diri (saiz besar)
• 2 Cawan tolak ansur
• 5 Keping kehormatan
• Secubit rasa rindu
• 3 Batang tanggungjawab, dipotong halus
• 3 Bekas cita-cita
• 10 Guni kejujuran (diayak untuk membuang kata dusta)
Ramuan diadun dengan ilmu dan akal dan masukkan dalam kuali persahabatan, tunggu hingga masak. Setelah masak, hidangkan bersama yang tersayang…. =)


Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com


5 comments:

Asfz said...

ramai cakap cite ni bes!

masih tercari2 novelnya =.=

WMHMY said...

memang best cite ni... =)

syamem said...

sokong 100% pasal watak sarah dalam filem...

Linna Awang said...

ala...best ker? tak tengok pon lagi...huhu... nak kena beli ni ..

WMHMY said...

Linna Awang : Best sesangat... Beli la...tp kebanyakan kedai saya tgk, dh xde stok novel tue dh... =)