Tuesday, August 9, 2011

Antara Ketawa dan Duka...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…



‘Antara Ketawa dan Duka’ itulah yang ingin saya kongsikan bagi penulisan kali ini. Kedua-dua perasaan ini cukup sebati dengan kehidupan yang bernama manusia. Manusia yang menentukan sendiri sama ada memilih untuk ketawa atau pun berduka. Menjadi lumrah untuk kita semua dalam mendepani apa jua perkara yang mendatang.

Kita ketawa bermakna kita gembira. Apabila berduka bermakna kita sedang diulit kesusahan dan kesedihan. Demikianlah dua perasaan yang Allah kurniakan kepada manusia untuk menunjukkan emosi mereka. Dua emosi ini sinonim dengan manusia sehinggakan jika mereka tidak punya emosi ini bermakna mereka bukanlah manusia yang normal !

Gembira dan sedih adalah naluri semula jadi manusia. Umumnya kita memang digalakkan hidup gembira, bahagia dan tenang selalu. Namun gembira juga harus berpada-pada. Bergelak ketawa juga tidak salah tetapi biarlah ada batasannya. Jangan terlalu banyak ketawa sehingga melalaikan diri. Sebaik-baiknya ingatilah juga kesilapan lalu dan kesali segala kemungkaran yang pernah dilakukan sama ada secara sengaja atau tidak.

Allah berfirman yang bermaksud :
“Maka hendaklah mereka tertawa sedikit dan menangis dengan banyak.”
(At-Taubah : 82)

Dalam suatu kisah yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Abu Hurairah, diceritakan bahawa pada suatu ketika, Rasulullah berjalan di hadapan sekumpulan orang yang sedang ketawa, lalu baginda bersabda yang bermaksud :
“Demi Tuhan yang jiwaku ini berada dalam genggaman-Nya. Jika kamu semua tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.”

Malah Sayidina Umar al-Khattab juga pernah mengingatkan manusia, seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya sudah berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah.

Mudah-mudahan kita semua tidak tergolong dalam kalangan mereka yang hilang takut kepada Allah !

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com


4 comments:

aimie amalina said...

semoga kite mengikot apa yg rasul rasa dan amanahkan =)

wan muhammad hazem said...

Insyaallah... =)

ir waepez said...

suka n duka adalah asam garam kehidupan... smua nye penting dalam mengajar kita apa i2 erti hidup..

zmah said...

Suka dan duka lumrah kehidupan.