Tuesday, October 15, 2013

Salam Aidiladha Dari Bumi UTM Johor Bahru...

Assalamualaikum… 
Salam Perpaduan… 
Salam 1 Malaysia… 

SALAM AIDILADHA DARI BUMI UTM JOHOR BAHRU 

Sekali lagi saya ditakdirkan menyambut AidilAdha kali ini di bumi Sanjungan Bangsa, UTM Johor Bahru bersama-sama sahabat-sahabat, rakan-rakan dan mahasiswa/I Universiti Teknologi Malaysia. Menjadi seorang perantau dalam berjuang menuntut ilmu itu adalah satu pengalaman yang cukup menjadi diri ini kuat untuk berdiri dan berpijak di bumi yang nyata. 

Mendengar khabar dari ibu ayah dan adik-beradik yang sedang berada di Kelantan Darul Naim bagi meraikan Aidil Adha di sana, sedikit sebanyak memberi kesayuan hati ini dalam meraikannya tanpa kehadiran orang kesayangan di sisi. Terdengar laungan takbir sedikit sebanyak memberikan kesan kepada diri ini bagi menyambut Aidil Adha hanya bersama-sama dengan rakan-rakan di UTM ini. 

Sekadar perkongsian mengenai Ibadah Korban yang merupakan tanda kesyukuran kita kepada Allah atas nikmatnya sedikit sebanyak mewujudkan kerjasama, tolong-menolong, permuafakatan, interaksi sesama masyarakat. Seiring dengan amalan sedekah dan ziarah yang semestinya diteruskan. Penghayatan Ibadah Korban ini menunjukkan Indahnya Islam untuk semua. 

Oleh itu, marilah kita bersama-sama menginsafi diri dan mencari keredhaan-Nya dengan ganjaran ibadah korban ini. Percayalah, Janji Allah itu benar sepertimana kisah Siti Hajar dan Nabi Ibrahim A.S yang sabar dengan ujian Allah, lalu dikurniakan Allah satu mukjizat kepada sekalian manusia iaitu Air Zam Zam yang tidak pernah putus bekalannya sehingga hari ini. 


“Semoga pengorbanan dan amal ibadah kita diterima-Nya…AMIN” 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
Setiausaha Rakan HEMA UTM 
Merangkap Pemangku SUK MPM UTM 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: