Sunday, December 25, 2011

Konsert Jelajah Desa Kampus - Digi Live,,,

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Baru-baru ini, saya berpeluang untuk menyertai dan menghadiri satu program iaitu ‘Konsert Jelajah Desa Kampus’ yang diadakan pada 23 Disember 2011 bertempat di Dewan Sri Resak, Kolej Tun Dr. Ismail, Universiti Teknologi Malaysia Johor Bahru.

Sebelum itu, saya ucapkan ‘Terima Kasih’ kepada abang Digi yang mengajak saya dan rakan baik saya, Gary ketikamana kitorang sedang berpusing-pusing di booth-booth yang terdapat di Dewan Sultan Iskandar sempena ‘Green Generatioan G2 – Go Green Go Campus’.

Antara artis yang dibawa sempena Konsert Jelajah Desa Kampus ini adalah Kumpulan 6ixth Sense dan Aizat Amdan. Mereka turut mempersembahkan beberapa buah lagu bagi memeriahkan hadirin yang hadir petang itu yang dianggarkan penuh hampir 200 orang atau lebih.

Apa-apa pun saya ingin kongsikan apa yang menariknya mengenai konsert ini iaitu saya berpeluang untuk beramah mesra dengan para artis jemputan. Pertamanya adalah ketikamana saya terserempak dengan Adi (Vokalis 6ixth Sense) di Surau KTDI.

Ketika saya menaiki anak tangga ke tempat wuduk, saya ternampak dan sempat bertegur sapa dengan beliau. Dan apa yang lebih menariknya adalah, beliau mengajak untuk bersolat bersamanya. Rasanya ini kali pertama saya bertemu dengan artis yang mengajak untuk bersolat bersama.

Keduanya, inilah satu-satunya kumpulan atau band yang pertama kali saya lihat mengajak hadirin yang ada di dewan itu untuk berselawat. Allahuakbar… Sehinggakan hadirin yang ada di situ boleh bersama-sama mereka untuk berselawat melalui lagunya yang bertajuk ‘Selawat’.

Mengenai persembahan mereka pula, Saudara Aizat Amdan menggunakan pendekatan yang agak santai dan lagu-lagu yang dipersembahkan juga agak menghiburkan dan bersesuaian dengan eleman ‘Hijau’.

Persembahan Kumpulan 6ixth Sense pula cukup bertenaga dan ditambah pula dengan sinaran lampu yang pelbagai menampakkan lagi semangat untuk menghiburkan mahasiswa/i di UTM ini. Dan keadaan serta suasana pada petang itu masih terkawal.

Cuma nasihat saya untuk masa akan datang adalah kedudukan lelaki dan perempuan seeloknya dipisahkan dan suasana ketikamana mendekati waktu ‘Maghrib’ dijaga dan dihormati. Insyaallah… Rasanya kurang sesuai apabila melihat terutamanya mahasiswi apabila masih lagi di situ sedangkan surau hanya berada berselahan tempat tersebut.

Apa-apa pun, ini adalah hanya pendapat peribadi saya sahaja. Saya mengharapkan ada pihak yang berani tampilkan artis-artis seperti Wardina Saffiyah, Sham Kamikaze, Waheeda, Ust. Akhil Hayy untuk menarik minat mahasiswa/i untuk mendekati hiburan berbentuk Islamik terutamanya perkongsian mereka ini dalam melakukan perubahan dalam kehidupan mereka. Insyaallah… =)






Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

1 comments:

Unknown said...

rantai2 pon berselawat ok