Monday, March 22, 2010

Duhai Bondaku...

Puisi ini ditujukan khas buat ibuku, Wan Seridah dan seluruh ibu-ibu dan kaum hawa.... Semoga puisi ini memberi seribu makna...seribu pengertian....


Di saat aku dilahirkan
Celik mata memerhati
Mengenal dunia penuh duri
Tangisku ini mengundang tawamu

Engkau membelai, mendodoi daku
Penuh keikhlasan di riak mukamu
Kerah keringatmu ibu, memastikan
Daku lena dibuai mimpi indah...

Duhai Bondaku, Sayang...
Engkau terus harungi
Rintangan membesarkan diriku
Sekecil tapak tangan
Terus membesar seperti ini
Segagah ini...

Duhai Bonda...
Di saat teringatkanmu
Air mataku ini mengalir di pipi
Mengenang dikau
Hatiku ini sayu
Bapila mengimbas pengorbananmu
Terhadap aku

Tapi aku janji
Aku akan senantiasa membahagiakan dikau
Walau apa pun terjadi...

Kerana...
Tanpamu...Siapalah aku?
Sedangkan syurga yang diimpikan
Oleh seorang anak sepertiku
Bukan di mana-mana
Tapi di telapak kakimu itu...

Aku tahu...
Aku sering mengecewakan engkau
Tapi hati aku tidak sebegitu
Kerana engkaulah insan yang bertakhta di hati ini
Tidak ada lain melainkanmu....

Duhai Bonda...
Ampunilah anakmu ini.....





Semoga puisi ini memberi sedikit kesedaran kepada remaja sekarang mengenai jasa pengerbonan seorang ibu yang melahirkan kita sembilan bulan. Menanggung segala keperitan, tetapi kenapa kita sebagai seorang anak tidak boleh membahagiakannya.? Kenapa?

Renung-renungkanlah...




0 comments: