Friday, June 23, 2017

Assalamualaikum...
Salam Ramadhan...
Salam Sehati Sejiwa...

Alhamdulillah, kita berjumpa sekali lagi untuk entry terbaru di blog aku nie walaupun tinggal 2 hari saja lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Korang beraya kat mana tahun nie? Insyaallah, malam nie aku akan balik ke Alor Setar untuk beraya bersama dengan ibu ayah aku dan adik-beradik aku. Doakan la semuanya selamat... ;)

Untuk entry kali ini, aku nak imbau kembali kenangan aku travel ke Labuan (1st time aku jejakkan kaki di Labuan) pada 11 hingga 14 Mac 2017 yang lalu. Kalau ikutkan plan asal aku adalah include sekali dengan Brunei tetapi disebabkan pasport yang aku bawak tue belum renew, so terpaksalah aku berkampung selama 4 hari di Labuan.

Travel ke Labuan nie, aku tidak berseorangan kerana secara kebetulan sahabat aku, Raja Hazman Raja Dolah turut beli tiket pada tarikh yang sama dan pulang pada 12 Mac 2017 (petang). So, dapatlah kitorang bergerak bersama untuk hari pertama dan kedua di Labuan.

Sebenarnya, tiket yang aku beli ini adalah secara tiba-tiba disebabkan aku mahu bercuti hilangkan stress kerja dan Alhamdulillah, boss aku pun memberi kelulusan dan aku terus beli tiket flight ke Labuan hanya dengan RM30 (return) sahaja. Dan sejujurnya, Labuan cukup best dan sesuai untuk diterokai melihat keunikan tempat-tempat menarik di sini. Lagipun, aku belum pernah sampai di Labuan sebelum ini. Peluang yang ada, aku gunakan sebaik mungkin.

Setibanya aku di Labuan Airport, aku terus bergegas mencari makanan untuk breakfast sebab aku tak ambik makanan dalam flight dan ketika itulah aku re-plan itenary aku (bersama dengan partner travel aku) dan secara total akan gunakan kemudahan pengangkutan awam. Kitorang pun berjalan kaki dari Labuan Airport ke bus-stop untuk menggunakan van ke bandar.

Hotel pun sebenarnya kami belum tempah disebabkan 'katanya' walk-in lebih murah tapi apakan daya walk-in adalah lebih mahal berbanding book awal di agoda. Huhu... Hotel kitorang untuk satu malam adalah RM110 (so decide la untuk 2 orang). Lepas check-in saja hotel, kitorang terus ke Terminal Bas Labuan untuk ke The Chimney.

Banyak sebenarnya tempat-tempat yang kitorang lawat dan antaranya adalah The Chimney, Labuan Marine Museum, Peace Park, Surrender Point, United Nations (UN'08) Beach, Ujana Kewangan, Labuan COBSEA Monument, Labuan Mosque, Kampung Air Patau-Patau, Kampung Air Bebuloh, War World II Memorials Park dan macam-macam lagi. Untuk next entry nanti, aku akan kongsikan mengenai tempat-tempat menarik yang terdapat di Labuan yang sempat aku lawati.

Setelah member aku pergi untuk pulang ke Kuala Lumpur pada hari kedua petang, malam tue ketika aku sedang makan di satu kedai di sekitar kawasan hotel aku, aku ditegur oleh seorang brother (chinese) iaitu penduduk Labuan. Kitorang pun berborak lah sambil makan sampai ke pukul 10 malam (tak silap aku), berborak dengan macam-macam cerita terutamanya berkaitan dengan travel solo ini dan beliau juga merupakan orang yg aktif travel solo ke luar negara.

Malam tue, beliau offer aku naik kereta dia dan pusing-pusing satu Labuan dan aku bersetuju. Cukup puas hati apabila aku dipertunjukkan satu persatu tempat-tempat yang menarik (walaupun ada tempat yang agak gelap), tapi apa yang aku cukup puas hati adalah aku dapat pusing-pusing satu Labuan dengan kereta. Yeahhhh...Thanks a lot my bro!

Nak diceritakan petang keesokan harinya, aku dengan penuh keyakinan pergi ke Kampung Air Patau-Patau dan Kampung Air Bebuloh pastu pergi tiga pantai iaitu Pantai Pancur Hitam, Pantai Pohon Batu dan Pantai Batu Manikar secara berseorangan. Dan ketika petang itu, aku dah hairan, kenapalah sunyi dan last-last pukul 8-9pm masih takdak satu pun pengangkutan awam. Aku dah buntu bagaimana untuk aku balik ke hotel malam tue. Hahaha... korang rasa aku buat apa untuk balik ke hotel semula?

Apa-apa pun, aku cukup berpuas hati dan aku anggap percutian aku di Labuan ini cukup dengan pengalaman manis. Insyaallah, kalau ada rezeki lebih, aku akan datang semula ke Labuan. Hehehe... ;) Yang mana tak pernah lagi datang ke Labuan, korang mesti datang bercuti ke Labuan... :)