Wednesday, August 3, 2016

Suicide Squad : Penjenayah Kembali Beraksi... ~

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Sebelum tue saya nak ucapkan 'Selamat Pengantin Baru' buat sahabat baik saya, Mohd Hazrai bin Mohd Zahar & Wan Nurul Alia dan Zainal Aliasan & Siti Zaihasrina yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan mereka baru-baru ini. Alhamdulillah, berkesempatan juga hadiri majlis mereka. Saya mendoakan agar diberi kebahagiaan dan keberkatan hingga ke akhirnya. Insyaallah...Amin...

Untuk entry blog kali ini, seperti biasa aku nak bagi sedikit ulasan / review mengenai sebuah filem yang dinanti-nantikan oleh peminat DC Comics iaitu Suicide Squad. Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk hadiri ke tayangan premierenya bersama-sama dengan kawan saya, Bro Amen.

SUICIDE SQUAD : Penjenayah Kembali Beraksi...

Filem terbaru yang akan ditayangkan di Malaysia mulai 4 Ogos 2016 diterajui oleh beberapa orang pelakon hebat iaitu Will Smith sebagai Deadshot/Floyd Lawton, Jared Leto (The Joker), Margot Robbie (Harley Quinn), Jai Courtney (Captain Boomerang) dan lain-lain lagi. Filem arahan David Ayer nie merupakan antara movie yang dinanti-nantikan pada tahun 2016.


Movie nie boleh dikatakan antara movie yang hebat, unik dan mempunyai daya tarikannya yang tersendiri terutamanya apabila penjenayah yang mempunyai kepelbagaian kebolehan dan rekod jenayah yang tersendiri digabungkan dalam sebuah filem yang mengembalikan watak-watak mereka untuk menjadi hero mengembalikan keamanan.

Sekali lalu, aku amat teruja dan begitu tertarik dengan watak Harley Quinn lakonan Margot Robbie yang cukup 'umppphhh...'. Peranannya menghidupkan suasan lucu, seksi dalam movie boleh dianggap terbaik dan begitu menyerlah ditambah jalan ceritanya yang tidak terlalu berat membuatkan kita leka dengan perjalanan movie ini.

Movie ini dimulakan dengan Amanda Waller yang mencadangkan untuk menubuhkan satu kumpulan yang melibatkan barisan penjenayah yang paling dikehendaki untuk menumpaskan pihak musuh. Amanda turut memperlihatkan penguasaannya terhadap June Moone a.k.a Enchantress seorang ahli sihir menggunakan sihirnya ketika mesyuarat diadakan.

Keadaan menjadi semakin huru-hara apabila Enchantress berjaya melepaskan dirinya daripada Amanda Waller serta menghidupkan abangnya untuk menakluki dunia. Kehadiran barisan yang dikenali sebagai Suicide Squad yang mulanya masih tidak memahami antara satu sama lain semakin erat dan mereka bergabung untuk menumpaskan Enchantress tetapi di bawah kawalan Amanda Waller sehinggalah Amanda Waller berjaya ditangkap oleh Enchantress. Adakah Enchantress berjaya ditewaskan oleh Suicide Squad? Haha...pergi ke pawagam mulai esok...

Aku tertarik dengan scene yang memperlihatkan kepada penonton akan kehebatan dan kelebihan setiap watak-watak sebelum ditumpaskan oleh superhero terdahulu seperti Batman dan The Flash. Untuk pengetahuan, Batman dan The Flash juga muncul sebagai cameo untuk movie Suicide Squad. Dan ada credit scene dipengakhiran movie nie. So kena tunggu sehinggalah movie nie betul-betul dah habis.

Secara keseluruhan, aku sangat enjoy layan movie ni dan aku secara jujur boleh berikan 9/10 bintang untuk movie nie. Movie nie boleh dikatakan sebaris dengan movie Civil War. Dan alangkah best jika ada movie Suicide Squad VS Civil War pulak wujud di tahun-tahun akan datang. Hahaha...

'It feels good to be bad...'

Itulah ungkapan yang sesuai untuk diberikan kepada kumpulan Suicide Squad nie. Walaupun mempunyai rekod jenayah yang tertentu tetapi mereka masih ada hati untuk menyelamatkan negara mereka dari entiti seperti Enchantress.

Sebagai tambahan, aku nak kongsikan beberapa maklumat yang anda penonton perlu tahu sebelum menonton filem ini terutamanya watak-watak penjenayah yang muncul dalam filem ini iaitu :-

Deadshot

Deadshot adalah seorang pembunuh ulung. Floyd Lawton pertama kali muncul sebagai penjahat di Batman pada tahun 1950. Ia juga tampil di series Suicide Squad pada 1980. Pada masa itu, ia menjadi lelaki yang percaya nihilisme.

Harley Quinn

Harley Quinn pertama kali muncul di Batman : The Animated Series tahun 1990. Ia jatuh cinta pada watak Joker. Quinn adalah bekas pakar psikiatri yang kewarasan sendiri dipersoalkan.

Captain Boomerang

Captain Boomerang pertama kali tampil di The Flash pada tahun 1960. Digger Harkness adalah orang berbangsa Australia yang datang ke Amerika Syarikat untuk mencari kemasyhuran dan kekayaan. Ia kemudian menjadi penjahat yang ulung di kelasnya.

Diablo

Chato Santana mempunyai kekuatan supranatural yang tiba-tiba dapat membuatkannya berapi-api. Ketika ia sedang marah maka ia dapat menghabiskan lawannya tanpa rasa bersalah sedikit pun. Bahkan, ia menyerahkan dirinya sendiri kepada polis.

Killer Croc

Waylon Jones atau Killer Croc adalah seorang kanak-kanak yang mempunyai watak yang misteri. Ia mempunyai kulit yang seperti buaya. Sebelum bertindak menjadi penjenayah, ia bekerja di Florida sebagai pawang Alligator. Ia tinggal di gorong-gorog. Ia juga seorang pengawal peribadi dari Selina Kyle di Gotham.

Slipknot

Penjahat Slipknot telah ada sejak 1980-an di siri The Fury of Firestorm. Slipknot adalah seorang pembunuh pakar yang menggantungkan orang bunuhannya. Ia telah mendapati pelekat yang kuat untuk menjerat lawannya.

Katana

Katana pertama kali muncul di Batman dan Outsiders Tahun 1983. Tatsu Yamashiro (Tatsu Toro) adalah seorang yang memperjuangkan peninggalan suaminya. Ia menjadi ahli yang terakhir dalam Task Force X.

Rick Flagg

Flagg adalah pemimpin dari Task Force X. Dalam komik, ayah Flagg adalah seorang pemimpin pasukan pilot pesawat tempur di Perang Dunia II yang disebut Suicide Squadron.

Enchantress

Tidak seperti penjenayah lain, June Moone mempunyai keperibadian berganda. Ia menderita skizofrenia, kadang-kadang menjadi pahlawan atau bahkan penjahat. Keadaan ini bergantung pada bagaimana ia mengendalikan dirinya di sesuatu keadaan tertentu.

*Di sini aku kongsikan beberapa keping gambar semasa tayangan premiere Suicide Squad semalam.

Aku bersama Deadshot, Katana, Enchantress, Killer Croc & Diaplo...
Aku bersama Harley Quinn...
Aku bersama Diaplo... 
Aku bersama Katana...
Aku bersama Enchantress...


Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: