Friday, June 17, 2016

Finding Dory (2016) : Menghiburkan...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Kacang sembunyi? Korang pernah dengan sejenis makanan ringan yang dikenali sebagai Kacang Sembunyi? Aku dah lama mengidam nak makan kacang sembunyi ni, last aku makan waktu aku ke Indonesia tahun 2014. Dia sejenis makanan ringan yang simple dan sedap untuk dikunyah, dimakan secara santai. Yang bestnya, aku terjumpa seorang penjualnya di FB dan Alhamdulillah aku dah ambik 2 balang untuk dimakan selepas solat tarawikh malam nie... Insyaallah...

Hari nie, aku nak kongsikan mengenai satu movie yang aku baru tonton baru-baru ini iaitu Finding Dory. Korang pernah dengar pasal movie ini? Nak tahu kisah lanjut, ikuti perkongsian aku mengenai movie ini... 

FINDING DORY : Menghiburkan...

Benar ! Movie Finding Dory arahan Andrew Stanton dan Angus Mac Lane merupakan sebuah movie animasi yang aku tunggu-tunggu selain dari Boboiboy The Movie & The Pets. Finding Dory ini secara lalunya mempunyai tarikan yang tersendiri terutamanya apabila movienya yang sebelum ini cukup menarik dipertontonkan iaitu Finding Nemo.


Finding Dory ini mengangkat beberapa tema yang cuba ditonjolkan iaitu kekeluargaan, persahabatan, keyakinan, berani dan beberapa lagi nilai murni yang boleh diambil menerusi watak utamanya Dory. Keunikan dan kecomelan Dory yang dipersembahkan bermula dari dia kecil sehinggalah besar cukup menarik. Di tambah suaranya yang sweet sedikit sebanyak memberikan ketenangan ketikamana ianya dipertontonkan.

Permulaan movie ni cukup baik dimana dipertontonkan mengenai seekor anak burung dan ibu burung menyuruh anaknya mencari kerang di persisir pantai. Sekali lalu, anak burung itu terkena dengan hempasan ombak di pantai. Keesokkannya anak burung itu tak berani nak ke tempat itu semula tetapi dia melihat pergerakkan siput membuatkannya meniru aksi siput sehinggalah dia dah tak takut pada ombak dan air.


Part atau Scene yang menarik adalah di Ocean Park dimana Dory mencari ibu bapanya setelah terpisah disebabkan kecuaiannya. Ocean Park ini digambarkan dengan pemandangan yang cukup cantik terutamanya dasar laut yang menarik dengan pelbagai hidupan yang ada serta pelbagai jenis ikan dipertontonkan di situ.

Movie ini aku angkat antara movie yang simple dan tak terlalu berat. So aku bagi 8/10 bintang untuk movie ini. Cuma yang tak bestnya adalah movie ini tak segempak Finding Nemo. Movie ini ada 'low' dia sikit tapi aku sendiri pun tak tau nak ungkapkan macam mana. Apa-apa pun, selamat menonton ya semua... ;)

Sebelum tue, aku nak kongsikan sinopsis movie ini dulu.

"Finding Dory menceritakan mengenai seekor ikan bernama Dory yang mempunyai satu penyakit iaitu lupa dalam jangka masa pendek. Pada suatu hari Dory tersesat sehinggalah dia terjumpa dengan Nemo.

Setelah berlalu setahun, dia tiba-tiba teringat akan ibu dan ayahnya sehinggalah dia berusaha untuk kembali ke tempat asalnya untuk mencari ibu dan ayah dia."

Sekian, Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: