Wednesday, June 15, 2016

Central Intelligence (2016) : Simple dan Menghiburkan...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Minggu nie kita dikejutkan dengan berita 'Free Seat' yang ditawarkan oleh pihak Air Asia untuk membawa kaki-kaki travel melancong ke merata tempat termasuk dalam dan luar negara. Aku? Semestinya aku ambil kesempatan yang ada itu untuk booking beberapa keping tiket sebagai langkah penjimatan aku untuk tahun 2017. Jimat? Yup, sangat jimat ! Aku berpeluang booking tiket pergi balik KL-AOR untuk 3 trip tahun 2017 hanya RM72 saja. Dan semestinya aku ingin mengimbau kembali untuk melancong semula ke Indonesia. Hehehe... :)

Stop ! Kita tak payah cerita pasal melancong nie sebab aku ada nak kongsikan sikit mengenai satu movie yang aku sempat layan iaitu Central Intelligence lakonan The Rock di tayangan premierenya. Yup, aku memang seorang pencinta movie ! Dari zaman universiti lagi aku suka kumpul dan layan semua jenis movie kecuali movie-movie 'Cinta & Romantik'.

CENTRAL INTELLIGENCE : Simple dan Menghiburkan...

Benar ! Movie nie cukup simple dan tak terlalu berat untuk kita khadam satu persatu babak yang cukup menghiburkan. Diselitkan juga aksi dan komedi, membuatkan movie ini sesuai ditonton untuk semua lapisan umur. Kebijaksanaan The Rock yang membawa watak Bob Stone sedikit sebanyak memberi kekuatan kepada keseluruhan movie ini.


Aku tertarik dengan tema 'Persahabatan' yang cuba diangkat dan dikaitkan menerusi konflik syak-wasangka dalam perkara yang melibatkan keselamatan negara, sedikit sebanyak membuatkan kita sentiasa berfikir dari masa ke semasa, adakah kita ini adalah seorang kawan/sahabat yang dipercayai oleh sahabat/kawan kita yang lain? Movie ini digarap cukup baik bagi menampakkan bahawa sahabat/kawan itu antara yang mampu membahagiakan kehidupan seseorang.

Ada satu perkara lagi yang menarik perhatian aku ketika menonton movie ini adalah bagaimana Golden Jet ini berasa sangat rendah diri kerana hanya menjadi seorang akauntan sedangkan beliau adalah penerima anugerah tertinggi semasa diplomanya. Tapi menerusi Bob Stone la, beliau kembali kuat untuk merubah sifat rendah diri itu.

Secara kasar, aku bagi 7/10 bintang untuk movie ini. Aku berpuas hati dengan movie ini dan apa yang aku rasa paling best adalah watak Bob Stone itu sendiri yang dilakonkan oleh The Rock cukup menjadi dan cukup baik. Aku puji lakonannya untuk movie ini.

Sebelum tue, aku nak kongsikan satu link untuk korang tengok satu movie yang agak best untuk ditonton akan datang, The Independence Day .

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: