Monday, January 7, 2013

Anugerah Juara Lagu 27 - Terukir Di Bintang...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

ALHAMDULILLAH…berakhirnya paper final exam kedua saya iaitu Pembiayaan Projek. Walaupun paper ini antara subjek yang getir tetapi saya dah cuba lakukan yang terbaik. Esok paper seterusnya iaitu Land Information System (LIS). Insyaallah, akan buat yang terbaek dengan usaha yang berterusan. Insyaallah…

Tapi bagi entry kali ini, saya tak nak sentuh mengenai Peperiksaan Akhir Semester tetapi saya nak berkongsi pendapat dan pandangan sedikit mengenai Anugerah Juara Lagu 27 yang berlangsung semalam dan saya berkesempatan menontonnya sambil menelaah pelajaran. Hehehe… =)

“Ekspresi Seni”

Itulah tema yang diangkat bagi anugerah muzik yang cukup berprestij iaitu Anugerah Juara Lagu 27 (AJL 27). Membariskan 12 lagu sebagai finalis dan dihoskan oleh Faizal Ismail dan Cheryl Samad. Sekali dengar memang best mengenai tema kali ini.

‘Terukir Di Bintang’ , ‘Teman Pengganti’ dan ‘Simetri’ merupakan antara lagu kegemaran saya yang Berjaya masuk ke peringkat akhir. Memang ketiga-tiga lagu ini ada keistimewaan dari segi melodinya, muziknya dan liriknya. Hehehe…

Melihat kepada persembahan kedua-dua belas finalis, boleh saya katakan bahawa AJL 27 antara AJL yang paling meriah dan penuh warna-warni. Pelbagai genre lagu yang dipertandingkan pada malam tadi. Ada yang simple, ada yang berpuisi, ada yang penuh warna-warni, ada yang ala-ala di taman bunga, ada yang ala-ala di tepi pantai dan sebagainya lagi.

‘Terukir Di Bintang’

Itulah lagu yang diangkat menjadi Juara Anugerah Juara Lagu 27 dan menewaskan 11 lagu yang lain. Lagu yang ditulis sepenuhnya oleh Yuna dan dinyanyikan oleh Aizat Amdan yang menggantikan Yuna cukup menarik perhatian dan seakan ramai yang sudah menjangka bahawa lagu ini mampu membuat kejutan dalam meraih tempat di hati juri.

TAHNIAH juga diucapkan kepada lagu ‘Idola’ nyanyian Azlan & The Typewriter dan ‘Ku Akui’ nyanyian Hafiz yang turut meraih tempat masing-masing di tempat kedua dan ketiga. Kedua-dua lagu tersebut juga antara lagu yang cukup menarik dipersembahkan pada malam tadi.

Kepada yang tewas, teruskan berkarya dalam menghasilkan lagu-lagu yang berkualiti dan mampu menjadi ‘Legend’ sepertimana barisan-barisan ‘The Legend’ yang menyanyikan lagu-lagu yang tak tenggelam dek zaman. Semuanya masih segar dan menjadi siulan anak muda hari ini.


Sekian, Wallahua’lam… =) 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: