Sunday, July 10, 2022

PETRONAS Malaysia Open 2022 - Part 1

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Keluarga Malaysia...

Bertemu kita semua sekali lagi di entry aku yang tak seberapa nie. Esok bergembiralah semua untuk meraikan Hari Raya Aidiladha dan aku semestinya seperti tahun-tahun sebelum ni, akan terus menyambutnya di Kuala Lumpur sahaja.

Seminggu dua ni aku agak sibuk dengan kerja-kerja di ofis terutamanya apabila aku bertanggungjawab untuk uruskan urusan perolehan yang memerlukan banyak step sehinggalah proses tersebut selesai.

Sehari dua sebelum nie, badan terasa macam nak demam, pening kepala, muntah2 dan macam-macam lagi la sehinggalah semalam aku ke Klinik untuk rujuk kepada Doktor dan awalnya doktor syak Covid-19 atau Demam Denggi, so aku buatlah RTK di situ dan buat ujian Darah dan Alhamdulillah, keputusannya semuanya negatif dan doktor suruh aku banyakkan berehat dan elakkan ke tempat-tempat yang sesak.

Untuk entry kali ni, aku nak berkongsi sedikit pasal event Antarabangsa yang sempat aku hadiri iaitu tak lain dan tak bukan, PETRONAS Malaysia Open 2022 yang berlangsung di Axiata Arena, Bukit Jalil Kuala Lumpur pada 28 Jun hingga 3 Julai 2022. Maybe next entry, aku akan kongsikan pulak mengenai PERODUA Malaysia Masters 2022.

PETRONAS MALAYSIA OPEN 2022

Ini kali kedua aku berkesempatan untuk melihat secara dekat sukan Badminton bertaraf dunia / Antarabangsa. Sebelum ini aku hanya berkesempatan menonton secara live semasa SEA Games Kuala Lumpur 2017. 

Sebaiknya aku ucapkan TAHNIAH terlebih dahulu kepada Viktor Axelsen (Denmark 🇩🇰) yang memenangi Men's Single Game, Ratchanok Intanon (Thailand 🇹🇭 , Women's Single Game), Takuro Hoki & Yugo Kobayashi (Japan 🇯🇵 , Men's Double Game), Apriyani Rahayu & Siti Fadia Silva Ramadhanti (Indonesia 🇮🇩 , Women's Double Games) dan Zheng Siwei & Huang Yaqiong (China 🇨🇳, Mixed Double Game).

Ikut kepada yang aku sokong semasa Finals adalah :-
i. Men's Single : Kento Momota 🇯🇵
ii. Women's Single : Ratchanok Intanon 🇹🇭
iii. Men's Double : Takuro Hoki & Yugo Kobayashi 🇯🇵
iv. Women's Double : Apriyani Rahayu & Siti Fadia Silva Ramadhanti 🇮🇩
V. Mixed Double : Dechapol Puavaranukroh & Popor Sapsiree Taerattanachai 🇹🇭

Tapi tak semualah yang 'menang' 😅. Tapi semuanya jadi satu kepuasan apabila dapat tengok secara dekat aksi mereka semua di court yang sememangnya tak semua orang berpeluang untuk menonton secara live seperti ni. Satu pengalaman yang takkan dapat dilupakan.

Apa yang best kali ni, aku berpeluang melihat secara dekat aksi ketangkasan pemain-pemain Badminton bertaraf dunia yang hadir untuk bersaing dalam PETRONAS Malaysia Open 2022 setelah 2 tahun dibatalkan disebabkan Pandemik Covid-19.

Aku berkesempatan hadir ke sana untuk beberapa hari dan sempat la melihat secara dekat di seat Premium 306, Lower 302 & VIP 319. Beratus jugak la berhabis semata-mata untuk memberi sokongan kepada team Malaysia dan beberapa Badminton Player yang aku minat. Belum bercerita lagi soal beli Jersey Player, makan minum dan semuanya la 😅😅😅

Aku sedikit terkilan la sebab Team Malaysia tak dapat masuk ke Final terutamanya Lee Zii Jia yang tewas di Round 2 dan Ng Tze Yong yg tewas di Round 1. Tapi sedikit kelegaan apabila melihat 2 team Malaysia berjaya ke Semi-final iaitu Goh Sze Fei & Nur Izzuddin dan Aaron Chia & Soh Wooi Yik. Teruskan berusaha di Perodua Malaysia Masters 2022 pulak. Insyaallah...

Melalui sukan Badminton ni, banyak jugak la kenalan baru yang aku dapat sepanjang berlangsungnya event nie dan paling best, ramai sangat Malaysian Berbangsa Cina yang sporting dan 'masuk' kepala dengan aku ketikamana memberi sokongan, menjerit dan paling best kami semua berpeluang untuk bertemu dan bergambar bersama bintang-bintang utama Pemain Badminton Dunia.

Aku sebenarnya sangat-sangat excited untuk melihat secara dekat beberapa pemain badminton dari Malaysia, Indonesia, Japan, Denmark & Thailand. Paling aku teringin nak jumpa adalah Lee Zii Jia 🇲🇾, Kento Momota 🇯🇵 , Ratchanok Intanon 🇹🇭 , Viktor Axelsen 🇩🇰 & Jonathan Christie 🇮🇩. Dan Alhamdulillah, aku berpeluang berjumpa dengan dorang kecuali Lee Zii Jia & Viktor Axelsen.

Selain dari dorang, ramai jugak la aku berkesempatan untuk berjumpa dan bergambar dengan dorang seperti Kenta Nishimoto 🇯🇵, Takuro Hoki 🇯🇵, Yugo Kobayashi 🇯🇵, Chiharu Shida 🇯🇵, Carolina Marin 🇪🇸 , Tai Tzu Ying (Chinese Taipei), Mohammad Ahsan 🇮🇩 , Chen Qing Chen 🇨🇳 , Yang Po Han (Chinese Taipei), dan ramai lagi. Tak silap aku, lebih dari 60 orang yang aku sempat bergambar 😅

Dalam event nie juga, terdapat sub-event di sebelah Axiata Arena iaitu Malaysian Festival 2022 iaitu Food Streets , Interactive Games & Stage Performance. Di sini lah aku jumpa beberapa pemain badminton Malaysia seperti Siti Nurshuhaini , Wan Arif Junaidi, Muhammad Haikal dan lain-lain lagi.

Jom aku sharekan beberapa keping gambar sebagai kenang-kenangan semasa berpeluang untuk berjumpa dan bergambar dengan bintang-bintang Badminton Dunia ini yang berjaya masuk ke Semi-final dan Final untuk PETRONAS Malaysia Open 2022.

Aku bersama Kento Momota 🇯🇵 Ranking Ke-2 Dunia dan 1st Runner-up utk Petronas Malaysia Open 2022 - Men's Single

Aku bersama Jonathan Christie 🇮🇩 Raking ke-8 Dunia...

Aku bersama Kunlavut Vitidsarn 🇹🇭 Ranking ke-18 Dunia...

Gambar-gambar yang lain, aku akan postkan untuk entry yang seterusnya nanti... Insyaallah... :)

Berbalik kepada event nie, aku sebenarnya sangat-sangat teruja apabila berkesempatan lagi untuk menyertai / menghadiri event seperti ini yang bagi aku satu peluang kepada aku untuk melihat secara dekat dan menyumbang sebagai penyokong kepada skuad Negara dalam sukan Badminton ini.

Walaupun aku kurang bermain Badminton (sebab aku lebih reti bermain dan selalu bermain sukan Tenis), tapi aku sentiasa menonton sukan Badminton nie semasa Piala Thomas, Piala Uber, Olympic dan sebagainya lagi. Sukan Badminton nie antara lain menjadi satu semangat perpaduan buat kita semua dalam menyokong skuad Negara yang semakin hari semakin ke depan. Insyaallah.

Apa-apa pun, sebelum aku tutup entry aku kali ini. Aku nak ucapkan 'Selamat Hari Raya Aidiladha' buat semua pembaca blog aku yang tak seberapa ni. Untuk Finals PERODUA Malaysia Masters 2022, antara ramalan dan sokongan aku adalah :-

i. Men's Single : Chico Aura Dwi Wardoyo 🇮🇩
ii. Women's Single : An Se Young 🇰🇷
iii. Men's Double : Mohammad Ahsan & Hendra Setiawan 🇮🇩
iv. Women's Double : Nami Matsuyama & Chiharu Shida 🇯🇵
v. Mixed Double: Rinov Rivaldy & Pitha Haningtyas Mentari 🇮🇩

So, kita tunggu esok!

Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com
Kuala Lumpur
10 Julai 2022

0 comments: