Friday, May 24, 2019

SHANGHAI, Aku Datang !


Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Sayangi Malaysiaku...

Last entry saya adalah 27 Disember 2018 dimana aku bercerita serba sedikit mengenai pengembaraan aku di Taipei, Taiwan. Aku tetap masih berhutang kepada para pembaca blog aku untuk berkongsi mengenai beberapa tempat yang aku telah jelajah termasuk negara ke-14 iaitu China dan negara ke-15, Brunei.

Ikutkan senarai , aku masih belum berkongsi mengenai  Nha Trang (Vietnam), Brunei (Brunei), Bali, Palembang & Padang (Indonesia), Beijing & Tianjin (China), Davao & Puerto Princessa (Philippines) dan Phnom Penh (Cambodia).

SHANGHAI, Aku Datang !

Ini kali kedua aku masuk ke Negara China selepas kali pertama pada November 2018 iaitu ke Beijing dan Tianjin ketikamana musim sejuk (winter season) dengan suhu mencecah hampir -19°c di Tembok Besar China. Aku buat double entry untuk visa China, so trip kedua mesti aku pergi dan Shanghai adalah pilihan aku kali ini.

Apa yang menarik di Shanghai?

Pertama kali aku memilih Shanghai adalah kerana 2 benda iaitu yang pertama terdapat Shanghai Tower (yang merupakan menara kedua tertinggi di dunia dengan ketinggian 632 meter / 2,073 kaki yang mengandungi 128 tingkat) dan Shanghai Disneyland (yang merupakan Disneyland terbesar di dunia).

Shanghai ini merupakan satu bandar moden yang mempunyai kepelbagaian tarikan samada bangunan-bangunan pencakar langit, kebudayaan mahupun shopping. Di sini terdapat begitu banyak tempat-tempat membeli belah barangan berjenama yang harga dia pun tak terlalu tinggi dan masih mampu milik.

Aku juga berpeluang untuk ke Zhujiajiao yang begitu terkenal dengan Pekan Air dan aku berkesempatan juga menaiki sampan di situ dengan dikelilingi bangunan-bangunan lama yang masih mengekalkan identiti budaya yang asal di situ.

Untuk pengetahuan semua, aku telah habiskan sebanyak RM1,340.32 secara keseluruhan termasuklah tiket flight pergi balik, transportation di Shanghai, makan minum di restoran halal, shopping baju raya, toys, sourvenir , tiket masuk ke Disneyland, pakej di Zhujiajiao dan lain-lain lagi.

Semua itinerary dan perjalanan di sana aku uruskan sendiri sebab sebelum aku ke Shanghai, terlalu kurang blog yang aku boleh buat rujukan kerana rata-ratanya tahun 2015 ke bawah. So, aku takut info yang dorang publish sebelum ini bukannya yang terkini. So untuk next entry nanti, aku akan kongsikan beberapa tempat menarik yang WAJIB korang kunjungi sekiranya korang berpeluang untuk bercuti ke Shanghai.

Jom, aku kongsikan beberapa keping gambar ketikamana aku berada di Shanghai...

Aku di Shanghai Disneyland... ~

Zhujiajiao Ancient Water Town... ~

The Bunds... ~

Aku berdepan dengan 3 Menara yang tertinggi di dunia... ~

Flower Boy... haha ~


Sekian, wallahua’lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: