Wednesday, December 23, 2015

Tempat-Tempat Menarik Di Yogyakarta Indonesia...

Assalamualaikum...
Salam Sejahtera...
Salam 1 Malaysia...

Perghhh seminggu dua ni sangat busy dengan kerja-kerja dan tugasan-tugasan luar melibatkan hartanah di beberapa negeri semenanjung Malaysia. Sebelum tue, aku nak ucapkan TAHNIAH dan Selamat Pengantin Baru buat ex-dormate aku, Chef Fikree Aznan dan pasangannya, ex-classmate aku, Syarifah Zuriehan yang selamat diijabkabulkan baru-baru ini.

Kalau entry sebelum ini aku pernah kongsikan mengenai beberapa tempat menarik di Seoul (South Korea), Gold Coast (Australia), Manila (Filipina) dan Hong Kong. Hari ni, aku nak kongsikan pula mengenai tempat-tempat menarik di Yogyakarta, Indonesia yang penuh dengan elemen sejarah. Waktu aku pergi di sana, cuaca di situ agak panas sebenarnya berbanding suhu di Malaysia.

Aku juga sedikit bersyukur kerana berpeluang untuk berkenalan dengan beberapa sahabat baru saya di sana yang juga merupakan antara Pemimpin Mahasiswa di sana iaitu Adhitya Herwin (Universitas Gadjah Mada dan Saudara Fikcriey (Universitas Negeri Yogyakarta). Thanks ya sebab sudi belanja 'Bakso' dan makanan tradisional di sana.

Ketika di Yogyakarta, aku dengan sahabat baik aku, Saudara Omar Zahid menginap di Tiga Lima Homestay, Gondokusuman, Yogyakarta. Tempat ni ok la sebab sewanya semalaman bawah RM50. Maybe murah sebab promosi rasanya masa tue. Siap dengan sarapan pagi. Cuma apa yang kurang sikit adalah tempat mandi dan tandas terbuka. Hahaha... Ok, jom layan Yogyakarta, Indonesia... ~

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI YOGYAKARTA, INDONESIA...

1. Candi Borobudur





Candi Borobudur terletak 50km dari Utara Yogyakarta dan terletak di Provinsi Jawa Tengah (Magelang). Candi ni merupakan candi terbesar di Indonesia. Untuk ke sini, aku naik teksi saja dan tambangnya berbaloi dan tak mahal.

2. Candi Prambanan




Candi Prambanan ni terletak di perbatasan Provinsi Diy & Jawa Tengah. Merupakan candi Hindu terbesar di Indonesia dan candi ini selalu dikaitkan dengan cerita Roro Jonggrang. Kat sini apa yang best, aku berpeluang mendengar persembahan 'live' dari penduduk tempatan iaitu persembahan 'Campursari Jonggrang Laras'. Layan suara penyanyi utama ni boleh terpukau dengan lenggok suaranya sekali dgn muziknya. Apa-apa pun, terbaek !

3. Candi Istana Ratu Boko



Candi Istana Ratu Boko ini terletak pula 5km dari timur Candi Prambanan. Candi Istana Ratu Boko ini merupakan Istana Kerajaan Mataram Kuno. Terletak di atas bukit dan pengunjung perlu melaluinya beberapa fasa. Kat atas dia cukup cantik dan dikatakan waktu yang senja adalah waktu yang paling sesuai untuk bergambar dengan pemandangan yang begitu cantik. Tapi aku nasihatkan awal-awal, kat sini aku kena tipu dengan penjual tiket masuk. Aku diminta bayar ikut harga Dolar Amerika sedangkan ditempat laen aku dikenakan bayaran ikut matawang Rupiah sebab aku dikategorikan sebagai serumpun.

4. Jalan Malioboro



Jalan Malioboro ini merupakan satu jalan yang dipenuhi dengan gerai dan kedai yang menjual pelbagai barangan dan cenderahati Yogyakarta. Kat sini aku cadangkan korang try makan Mee Ayam dia, perghhhh sedap siot! 

Antara makanan yang sempat aku cuba rasa :-






Keempat-empat tempat di atas saja yang sempat aku jejaki disebabkan pergerakan yang agak terbatas dan asyik kena tipu ja kat sana. Ada sekali tue, aku kena pukau di semasa jalan-jalan dan sedar-sedar, semua duit aku dalam dompet hilang. So, aku nasihatkan berhati-hatilah di tempat orang ! Insyaallah, nanti aku kongsikan mengenai tempat-tempat menarik di Busan & Pulau Jeju pula. Insyaallah... ;)

Antara tempat lain yang menarik untuk korang tengok yang pernah aku lawati :
1. Seoul, South Korea
2. Gold Coast, Australia
3. Manila, Filipina
4. Hong Kong
5. Singapura
6. Osaka, Japan
7. Kyoto dan Kobe, Japan

Sekian, Wallahua'lam...


Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com


3 comments:

Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.
Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.
Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour (sunrise)
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Semua entrance fees sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.


Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb