Thursday, December 24, 2015

Tempat-Tempat Menarik Di Singapore...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Pagi tadi kali kedua aku terlibat secara langsung sebagai peserta perarakan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 2015 di MAEPS. Sebelum ni, aku terlibat di Zon Langkawi mewakili SMT Langkawi dan Alhamdulillah, kumpulan aku dapat johan. Salam Maulidur Rasul buat semua !

Hari ni aku terlintas nak kongsikan pula beberapa tempat menarik yang sesuai untuk anda lawati sekiranya pergi ke Kota Singa, Singapura. Kalau ikutkan aku dah 3 kali pergi ke sana dengan pelbagai tujuan dan semuanya aku menyinggah ke beberapa tempat yang aku akan cadangkan pada korang untuk korang try pergi. 

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI SINGAPORE...

1. Universal Studios Singapore (USS)



Sebuah taman tema permainan yang terkenal di Singapura. Terdapat 7 zon di USS iaitu Hollywood, New York, Sci-Fi City, Ancient Egypt, Lost World, Far Far Away dan Madagascar.

2. Marina Bay



Marina Bay adalah teluk berhampiran kawasan pusat di bahagian Selatan Singapura.

3. Merlion Park



Merlion Park adalah mercu tanda Singapura. Ianya adalah satu tarikan utama pelancong yang berkunjung ke Singapura.

4. Esplanade Park


Esplanade Park ni dibina pada tahun 1943. Ia merupakan salah satu yang tertua di Singapura dan dibangunkan semula pada tahun 1991. Terdapat banyak mercu tanda bersejarah yang terletak di situ dan antaranya adalah Queen Elizabeth Walk, The Tugu dan lain-lain lagi.

5. Masjid Sultan



Masjid Sultan di Kampung Glam ini merupakan masjid pertama yang dibangunkan di republik itu.

Nanti kalau ada masa, aku akan kongsikan lebih lanjut mengenai USS ni. Sebab tak rugi pergi taman tema tue. Apa-apa pun, yang akan melancong, selamat melancong !

Antara tempat lain yang menarik untuk korang tengok yang pernah aku lawati :-
1. Seoul, South Korea
2. Gold Coast, Australia
3. Manila, Filipina
4. Hong Kong
5. Yogyakarta, Indonesia
6. Osaka, Japan
7. Kyoto dan Kobe, Japan

Sekian, Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: