Friday, November 15, 2013

KOREA Kami Datang !

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Alhamdulillah…Selesai jua program terakhir anjuran Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia Sesi 2012/2013 (MPM UTM) yang diketuai saya bagi program Pengantarabangsaan iaitu Global Outreach Program To Seoul, South Korea 2013 pada 5 hingga 12 November 2013 bertempat di Seoul, South Korea. Ia Berjaya dilaksanakan bersama-sama 10 orang peserta yang terdiri dari kalangan mahasiswa pelbagai fakulti. 

KOREA, Kami Datang ! 

Itulah ungkapan asas utama yang dapat diperkatakan dan menjadi satu jeritan yang paling kuat setelah berhempas-pulas menghadapi pahit manis sepanjang hampir 5 bulan gerak kerja yang dibuat. Bermula selepas Peperiksaan Akhir Semester lepas, semasa Latihan Industri, Minggu Mesra Mahasiswa sehinggalah bermulanya sesi pengkuliahan baru bagi sesi 2013/2014. Semuanya siling berganti antara suka dan duka. 

Paling saya tidak dapat lupa, apabila saya berhadapan dengan satu persatu peserta menarik diri dari program ini. Pelbagai alasan yang diberikan tapi saya hanya mampu senyum dan bersabar menghadapi setiap ragam peserta. Tak lupa juga, yang ‘menyindir’ saya dan mengatakan program ini nampak ‘hambar’ dan ‘berterabur’. Semua ungkapan itu, saya anggap sebagai penguat untuk terus saya buktikan yang program ini mampu untuk direalisasikan walaupun tanpa sebarang bantuan dari peruntukkan yang diluluskan oleh pihak Universiti. 

Saya juga terpaksa berdepan dengan situasi permohonan peruntukkan bagi program ini ditolak mentah-mentah dan menyebabkan beberapa peserta dah mula gelabah dan mahu menarik diri. Tapi, saya hanya mampu mengatakan bahawa saya akan cuba bantu untuk teruskan penajaan bagi mendapatkan dana dari pihak-pihak luar. Saya juga terpaksa berdepan dengan situasi apabila mendapat sindirin dari pihak-pihak tertentu yang mengatakan program ini memang tak dapat dilaksanakan. 

Saya cukup-cukup berterima kasih kepada Adeline, Ridzuan Razmin, Hafiy, Wani Aznan, Saiful, Hakim, Raja Hazman, Fitri dan Afiq yang sentiasa bersama-sama dengan saya sehinggalah program ini dapat direalisasikan dengan jayanya. Saya belajar dari ‘A’ hingga ‘Z’ untuk realisasikan program tanpa merujuk mana-mana pihak. Pengalaman yang saya dapat ini, akan saya cuba kongsikan dengan mana-mana pelajar yang ingin membuat program ke luar Negara. Saya amat-amat bersedia untuk kongsikannya. 

Selain itu, saya nak ucapkan berbanyak ucapan terima kasih kepada pihak-pihak yang sudi menyokong dan menaja program ini sehingga membolehkan program ini direalisasikan dengan jayanya. Percaturan yang saya buat untuk memberi peluang kepada semua pelajar untuk bersama-sama dengan barisan MPM UTM bagi program ke luar Negara ini akhirnya tercapai. Dan saya mengharapkan agar ianya menjadi satu platform baru untuk mahasiswa dan MPM bergerak seiring bagi aktiviti-aktiviti bersifat global dan antarabangsa.


Usaha Tangga Kejayaan 

Itulah ungkapan yang saya sentiasa ingat semasa melaksanakan program ini. Biar pahit berdepan dengan ragam manusia sekeliling tapi saya percaya rezeki Allah, sentiasa ada bagi hamba-Nya yang sentiasa berusaha dan tidak mengenal erti putus asa. Insyaallah, entry yang seterusnya, saya akan kongsikan setiap detik yang cukup bermakna ketika berada di Seoul, South Korea dan berkesempatan merasai dua musim yang berbeza iaitu Autumn dan Winter. Insyaallah… =) Nantikan bersama entry yang seterusnya… =) 

Sekian, Wallahua’lam… 

‘Terus Berbakti’ 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

2 comments:

CD said...

yang dibelakang perempuan, pakai spek, baju biru tu, ridzwan razmin ke? rasanya schoolmate saya dulu...

WMHMY said...

yup...betul2...itu ridzuan razmin... =)