Sunday, April 14, 2013

Campus De'Tour 13 @ Bangkok, Thailand...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Bertemu kembali setelah lama saya menyepi dalam penulisan di blog yang serba ringkas ini. Aktiviti yang padat dan kekangan masa yang berlaku menyebabkan sukar untuk saya luangkan masa bagi berkongsi apa saja yang berlaku di sekeliling ini. Dan entry kali ini, saya ingin kongsikan satu kembara yang cukup best dan mesti dikongsikan… 

“Campus De’Tour 13 @ Bangkok, Thailand” 

Itulah nama program yang saya sertai anjuran Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (MPM UTM) yang diketuai oleh Saudari Nur Faezah Fazal. Program ini dijalankan pada 7 hingga 11 April 2013. Dan penginapan kami adalah di Sawasdee Khaosan Inn Hotel. Kami berlepas dari KLIA terus ke Suvarnabhumi Airport, Thailand yang merupakan antara Airport terbesar di Thailand. 

ALHAMDULILLAH… Antara pengisian akademik yang dilakukan adalah membuat lawatan dan diskusi bersama Pemimpin Mahasiswa di Thammasat University dan Chulalongkorn University. Kedua-dua Universiti ini merupakan antara universiti terbaik di Thailand. 

Banyak perkara dapat dibandingkan semasa berlangsungnya aktiviti ini. Antara perkara yang sangat menarik adalah kemudahan yang ada di sana sangat baik dan mengamalkan kampus lestari. Rata-rata mahasiswanya di sana menggunakan sebaik mungkin setiap kemudahan yang disediakan oleh pihak Universiti. 

Melalui aktiviti ini juga, sedikit sebanyak sempat untuk saya melihat pelbagai jenis ragam mahasiswa/I di sana termasuk ketika mereka sedang melakukan orentasi kepada mahasiswa baru di sana. Saya juga dapat berkenalan dengan ramai kenalan baru di kedua-dua universiti tersebut. Dan saya ucapkan berbanyak ucapan terima kasih kepada Adam selaku Naib Presiden Perwakilan Pelajar di Thammasat University kerana sudi bersama-sama dengan kami sepanjang program ini berlangsung. 

Selain itu, antara aktiviti lain yang sempat kami lakukan adalah lawatan ke sekitar Bandar Bangkok termasuklah melawat beberapa tempat yang sangat menarik iaitu Khaosan Road, The Grand Palace, Menyusuri Sungai Chao Praya, Patpong Night Market, Asiatique The Riverfront, Platinum dan sebagainya lagi. 

Kami juga sempat menggunakan pelbagai kemudahan awam yang ada di sana termasuklah Tuk-Tuk, Boat, Sky Train, Taxi dan sebagainya lagi ketika pergi ke setiap tempat yang dilawati. Ianya sedikit sebanyak membuatkan kembara kami menjadi lebih mencabar. 

Bercakap mengenai makanan di sana. Apa yang boleh saya katakan, makanan halal di sana cukup susah untuk didapati. Cuma beberapa tempat saja yang ada menjualkan makanan halal. Dan yang paling puas saya menikmati makanan halal di sana adalah Yy Supnya yang cukup sedap dengan lauknya ayam, semasa kami dibawa pergi satu lorong yang menjualkan makanan halal di sana. 

Kami juga berkesempatan untuk membuat lawatan delegasi dan diskusi bersama dengan Kedutaan Malaysia di Thailand. Saya cukup berterima kasih kepada pihak Kedutaan Malaysia kerana banyak membantu kami semasa berada di sana. Dan paling best di hari terakhir kami di sana, kami dibawa ke satu Restoran Cili Padi yang menyediakan makanan Malaysia di Thailand. Dan antara menu yang menjadi tarikan saya ialah murtabaknya yang cukup sedap. Hahaha… =)
 

Akhir kata, saya ucapkan berbanyak ucapan terima kasih kepada semua pihak sepanjang program ini berlangsung. Insyaallah, program ini seperti mimpi, kerana saya pernah berazam untuk tahun 2013, antara destinasi tempat yang saya ingin kunjungi adalah Bangkok, dan ianya dapat direalisasikan. Alhamdulillah… untuk destinasi seterusnya, Insyaallah, ianya dalam perancangan untuk akan datang pula… =) 

Sekian, Wallahua’lam… =) 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: