Sunday, June 3, 2012

MyHarapan - Youth Defined : Shape Our Future di UTM...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

ALHAMDULILLAH… Baru nie saya berkesempatan untuk menjadi sukarelawan bagi mempromosikan dan memperkenalkan projek MyHarapan iaitu ‘Youth Defined : Shape Our Future’ di Booth MyHarapan yang bertempat di Lobi Perpustakaan Sultanah Zanariyyah Universiti Teknologi Malaysia. 

Program ini kita perkenalkan melalui 14 cadangan projek dan idea daripada golongan Belia. Dan mahasiswa serta belia hanya perlu memberi undi kepada 3 projek yang dirasakan sesuai untuk diketengahkan. Sebanyak 10 daripada 14 cadangan projek yang mendapat undian tertinggi akan cuba diimplementasikan di peringkat yang seterusnya. 



Selain itu ada juga interaktif dan aktiviti lain yang kita cuba berikan seperti segmen mencipta atau merekacipta design baju, mencipta slogan atau menulis harapan secara kreatif kepada belia dan kuiz ringkas. Setiap segmen ini diberikan hadiah jika menjadi antara orang bertuah. 

‘Belia Berintegriti Lahirkan Generasi Berwawasan’ 

Itulah slogan ringkas ciptaan saya yang akhirnya memberi tuah kepada saya dan menjadi antara slogan terbaik dari Mahasiswa UTM yang memberi saya ganjaran wang tunai sebanyak RMxxx. Hehehe… Serta menjadi finalis kepada interaktif kuiz dan kecundang kepada Mahasiswi. TAHNIAH kepada beliau kerana memenangi i-Pad. 



Apa yang dapat saya katakan mengenai program ini adalah sedikit sebanyak memberi pengetahuan dan input yang sangat baik kepada para belia. Idea dan aktiviti seperti ini sedikit sebanyak mendekatkan lagi dengan para belia dan ALHAMDULILLAH mendapat sambutan yang amat menggalakkan. 

Seterusnya, sepanjang saya menjadi sukarelawan itu juga, saya dapat berinteraksi dengan mahasiswa dari pelbagai fakulti serta dari kalangan mahasiswa antarabangsa. Semuanya cukup spoting ! Saya juga sedikit sebanyak dapat memberi peningkatan dalam komunikasi saya berbahasa Inggeris. Saya juga dapat mengenali rakan baru dari kalangan NGO MyHarapan ini sendiri. 

Aktiviti ini memang enjoy dan sangat best. TERIMA KASIH kepada MyHarapan kerana memberi peluang kepada saya menjadi salah seorang daripada mereka. Dan Insyaallah, akan terus support program seperti ini…hehehe 

*Nak tahu lebih lanjut mengenai MyHarapan? Klik kat sebelah nie, My Harapan. 

Sekian, Wallahua’lam… 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: