Wednesday, June 20, 2012

Lawatan Akademik ke Syarikat Air Johor...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

ALHAMDULILLAH… hari nie merupakan hari kedua Kem LAD 1 yang diadakan di Syarikat Air Johor yang bertempat di Loji Rawatan Air Semangar. Jika semester lepas kami pergi Indah Water Konsortium yang bertempat di Kuala Lumpur, dan untuk semester nie, Syarikat Air Johor pula menjadi sasaran seterusnya untuk kami mengutip pengetahuan dan ilmu-ilmu tambahan. 

Apakah relevennya untuk saya pergi ke Syarikat Air Johor ? 

Itulah persoalan pertama yang dibangkitkan oleh seorang sahabat saya, dan antara jawapan saya adalah ianya sangat releven untuk saya terokai salah satu agensi atau jabatan teknikal yang terlibat dalam proses pembangunan tanah dan ianya cukup berkait rapat dengan kursus yang sedang saya pelajari ini iaitu Kursus Pentadbiran dan Pembangunan Tanah. 

Untuk sesi kali ini, taklimat ringkas telah diberikan oleh Encik Nor Azman Rosdi selaku wakil dari pihak Syarikat Air Johor. Beliau menceritakan serba ringkas mengenai latar belakang syarikat air ini dan seterusnya memberi gambaran mengenai proses rawatan air dijalankan. Penerangannya ringkas tetapi cukup padat !




Apa yang sempat saya catat adalah pertamanya mengenai kawalan keselamatan yang cukup ketat. Mengapa keselamatan yang ketat dijalankan? Jawabnya adalah loji juga merupakan salah satu sasaran musuh jika berlakunya peperangan dan sebagainya kerana loji air merupakan antara bekalan air bersih yang diagihkan kepada rakyat. 

Pusat Rawatan Air Semangar, Kota Tinggi, Johor atau lebih dikenali sebagai Loji Air Semangar ini terletak kira-kira 18 km dari pusat Bandar Kota Tinggi. Loji ini juga telah dirasmikan oleh YB Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 12 Februari 2004 selaku Perdana Menteri Malaysia ketika itu. 

Terdapat 7 bahan kimia terpenting dalam sesi rawatan air ini dan fungsinya ialah : 
• Hydrated Lime (Pre-Lime) – Meningkatkan nilai pH untuk proses flokulasi yang lebih optima 
• Hydrated Lime (Post-Lime) – Pembetulan pH air bersih (nilai pH antara 6.5-9.0) 
• Aluminium Sulphate – Proses Flokulasi yang mana flok terbentuk hasil tindak balas cas positif (alum) dan cas negatif (air mentah) 
• Polymer Electrolite – Pemangkin proses flokulasi untuk pemendapan yang berkesan 
• Sodium Silico Flouride – Mengawal kerosakan gigi dan tulang (0.4-0.6 ppm) 
• Chlorine (pre) – Penghalang pertumbuhan alga dan pembasmian kuman 
• Chlorine (post) – Pembasmian kuman dalam air bersih (Baki klorin bebas 1.5-2.5 ppm) 

 Dan antara peringkat rawatan air pula ialah : 
• Mukasauk (submersible pump) – Memerangkap bahan buangan yang tidak diperlukan 
• Pengudaraan (4 tingkat) – Menambahkan oksigen dalam air mentah dan mengurangkan rasa bau 
• Pembauran Kimia (vertical baffel) – Pembentukan flok dan penggumpalan dengan bahan kimia 
• Pemendakan (pulsator clarifier) – Memendakkan flok-flok yang terhasil untuk menghasilkan air jernih 
• Penapisan (rapid sand filter) – Menapis air dari tangki pemendapan untuk menghasilkan air jernih 
• Stesen Pam Bersih (Horizontal Split Pump) – Menyalurkan air ke Bukit 75 
• Sludge Lagoon – Tempat pembuangan sludge 

Sekadar tambahan, jika berlakunya kebocoran gas klorin, kita semua dinasihatkan untuk cari tempat yang tinggi kerana gas klorin yang kuat boleh menyebabkan kematian. Dan kita juga perlu lawan arah angin jika berlari disebabkan kebocoran gas klorin itu. 

Saya rasa itu sahaja kot yang sempat saya catat dan segala pengetahuan tambahan ini diharapkan dapat dijadikan satu ilmu pengetahuan tambahan buat kita semua terutamanya buat pembaca-pembaca blog saya. Masih meneruskan Kem LAD 1 selama 17 hari lagi… Doakan semuanya berjalan dengan lancar dan selamat. Insyaallah… 

Sekian, Wallahua’lam… 

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH 
wan_hazem19@yahoo.com

4 comments:

Kak iman said...

wahh...sonoknyer
ktorg ai 2 blaja air sisa dan pepejal so xberkesm[atan nl g tmpt loji

WMHMY said...

Pohon Hijau : kamu kursus apa? study mana ek? memang best, sebab byk pengetahuan yg saya dapat sepanjang sesi lawatan akademik nie...hehehe =)

panda putih said...

bestnyee :)

naruto said...

Salam, saya sekadar nak bertanya, loji ni berhampiran dengan sungai semangar kan, jd soalan saya, loji semangar tu menyedut air sungai masuk ke loji atau pun mengeluarkan air dari loji ke sungai itu..ataupun tiada kaitan dengan sungai berdekatan.. harap dapat membantu