Tuesday, August 14, 2018

PHILIPPINES : Davao City & Puerto Princessa, Aku Datang !

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Sayangi Malaysiaku...

Davao City, Aku Datang !

Davao City merupakan salah satu route baru yang disediakan oleh Air Asia untuk mengembara ke Philippines bermula 21 Disember 2017 dan route ini dikatakan akan dihentikan direct flightnya bermula 21 Ogos 2018 ini. Dan aku berkesempatan untuk fly direct dari Kuala Lumpur ke Davao pada 16 hingga 21 Januari 2018 dimana 18 - 20 Januari aku ambik domestic flight from Davao City to Puerto Princessa.


Ini merupakan kali kedua aku menjejakkan kaki ke Philippines setelah Manila pada tahun 2014. Pengembaraan aku secara solo ke sini merupakan satu pengalaman baru aku di tempat bermulanya politik Presiden Philippines iaitu Rodrigo Duterte. Dan di sini merupakan salah satu tempat komuniti muslim yang agak besar di Philippines.


Sebelum ke sini, aku tak pernah dengar sebenarnya mengenai Davao City tetapi disebabkan tiket flight yang sangat murah yang aku dapat iaitu sebanyak RM74 (return KL-DVO-KL and return DVO-PPS-DVO) sedikit sebanyak memberikan laluan mudah untuk aku pergi buat kali kedua ke bumi Philippines ini dengan bajet yang agak ciput.


Di sini aku banyak bertanya pada penduduk setempat untuk mengetahui tempat-tempat menarik di sini sebab tak banyak rujukan yang aku dapat dari blog-blog sebelum aku ke sini. Dan pengalaman di sini cukup memberikan semangat untuk aku menyatakan bahawa Malaysia adalah negara terbaek setakat ini di Asean. Boleh kata setiap tempat yang aku masuk semuanya ada polis dan ruang scan badan sekali untuk keselamatan. Apa yang paling mengejutkan adalah depan mata aku polis tembak penagih dadah.


Di sini aku menginap di dua tempat iaitu Daylight Inn dan Homitori Dormitel. Aku lebih prefer Homitori Dormitel sebab di sini majoriti adalah student (hostel college student) dan sangat selesa berbanding Daylight Inn yang pada mulanya aku booking single room with air-cond tapi bila sampai kat sana bilik aku hanyalah ada kipas. Huhu... ~

Puerto Princessa, Aku Datang !

Pada 18 - 20 Januari 2018 aku berpeluang untuk ambik domestic flight from Davao City to Puerto Princessa yang pada asalnya memang nak pergi ke Palawan tetapi disebabkan kesilapan aku semasa touch down di sana, aku just fokus mengembara hanya di Puerto Princessa dan tidak berkesempatan untuk ke Palawan.


*Antara kesilapan aku adalah tidak merancang sebaik mungkin ketika sampai di sana dan menyebabkan aku terlepas kenderaan awam yang bergerak dari Puerto Princessa ke Palawan. So kepada mereka yang nak ke Palawan melalui Puerto Princessa sebaiknya korang rancang masa dengan betul2...


Ketika di Puerto Princessa, makanan halal adalah salah satu perkara yang agak kritikal kerana aku tak jumpa restoran makanan halal sepanjang aku berada di sini. Di sini boleh guna grab dan sangat mudah dan menjimatkan sepanjang berada di sini. Di sini aku menginap di Siete Verano Guest House ala-ala sebuah rumah Banglo yang dikelilingi oleh rumah penduduk tempatan dan dekat dengan shopping mall.


Alternatif lain yang boleh dibuat di sini adalah island hopping di Honda Bay dan Puerto Princessa Underground River (iaitu as one of the New 7 Wonders of Nature on 2012). Untuk Honda Bay dalam 800 piso dan PP Underground River dalam 1500 piso. Selain itu, terdapat juga tempat-tempat lain yang boleh di explore di sini.

Di sini juga ada satu pengalaman menarik di mana duit aku just tinggal lebih kurang 200 piso dan semua ATM yang aku pi sedang offline sehinggalah ada seorang member baru aku nie, bawak aku jumpa pegawai bank dan membantu aku untuk setelkan sehinggalah duit berjaya di keluarkan. Yeahhhh...

Secara keseluruhan mengembara ke dua tempat di Philippines ini iaitu Davao City dan Puerto Princessa, perbelanjaan aku di sana adalah sebanyak RM440.93 selama 6 hari 5 malam merangkumi return flight (KL-DVO-KL & DVO-PPS-DVO), 3 tempat penginapan, transportation (grab), makan minum, shopping dan semua yang berkaitan. Dan aku sangat2 berpuas hati cuma terkilan sebab tak sempat nak ke Palawan.

Insyaallah, nanti aku untuk next entry, aku akan kongsikan senarai tempat-tempat yang menarik sepanjang berada di sana yang boleh dijadikan rujukan untuk korang semua... ;)

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com
My IG : @catatanajim

0 comments: