Tuesday, January 24, 2017

Aku Haus Darahmu (2017) - Kelainan Filem Seram Tempatan...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Sehati Sejiwa...

Wahhh...semakin mengakhiri bulan Januari 2017. Apakah agenda anda yang telah terlaksana dibuat sepanjang bulan Januari 2017? Aku? Aku macam biasa ja la, setakat ini tiada sangat perancangan untuk pergerakkan sepanjang tahun 2017 melainkan apa yang telah aku setkan pada akhir tahun 2016 yang lalu. Insyaallah, aku akan melancong ke beberapa tempat, terlibat dalam sukarelawan peringkat antarabangsa dan beberapa lagi aktiviti lain.

Bercakap mengenai kerjaya, Alhamdulillah aku semakin stabil dan selesa bekerja di sini cuma aku masih mengimpikan untuk pulang dan bekerja di negeri kelahiranku iaitu Negeri Kedah Darul Aman. Dan aku ada jugak terdetik di hati untuk mencuba nasib atau beralih kepada kerjaya yang baru iaitu sebagai wartawan disebabkan aku ini suka menulis mengenai isu-isu semasa. Tapi setakat ini responnya agak mendukacita disebabkan aku tiada diploma atau degree untuk bidang yang berkaitan. Huhuhu...

AKU HAUS DARAHMU (2017)


Baru-baru ini, aku berpeluang untuk menghadiri ke Malam Gala Tayangan Perdana Filem Aku Haus Darahmu arahan Saudara Aidilfitri Mohd Yunus pada 17 Januari 2017 yang lalu bersama-sama dengan barisan pelakonnya iaitu Deanna Yunus, Nad Zainal, Zoey Rahman dan lain-lain lagi.

Di sini aku kongsikan dahulu sinopsis filem Aku Haus Darahmu untuk korang semua baca :-

“Aku Haus Darahmu mengisahkan Lia, seorang ahli antropologi dalam bidang seni tarian bersama dua rakannya mengunjungi sebuah perkampungan di pedalaman untuk membuat kajian mengenai sejenis tarian yang hampir pupus.

Dia dan rakannya sanggup melakukan apa sahaja untuk melengkapkan hasil kajian mereka. Pelbagai peristiwa seram menyelubungi mereka sepanjang kajian mengenai tarian itu dilakukan. Apakah yang sebenarnya berlaku? Adakah tarian itu mempunyai kaitan dengan ilmu hitam?”

Amacam? Apa yang korang rasa apabila membaca sinopsis tersebut. Sejujurnya, aku cukup tertarik dengan konsep dan jalan cerita yang ditampilkan apabila mewujudkan suasana yang seram serta diselitkan dengan elemen suspens yang sentiasa mengejutkan aku ketika menonton filem ini.

Konsep tarian yang dijadikan sebagai subjek utama iaitu tarian ‘Radja Singasari’ merupakan tarian yang cukup ‘kena’ dengan jalan ceritanya. Perkaitan yang cukup disampaikan itu memberikan satu kelainan berbanding filem-filem sebelum ini seperti Pontianak Harum Sundal Malam dan lain-lain lagi. Tarian itu akan memukau anda terutamanya apabila ianya ditarikan dengan penuh mistik dan unik oleh Deanna Yusuf.

Dari segi lakonan pula ianya dipersembahkan dengan sangat baik oleh para pelakon terutamanya watak ‘Cik Chempaka’ lakonan Deanna Yusuf manakala watak lain boleh dianggap biasa saja. Watak ‘Cik Kenanga’ pula menguatkan juga elemen suspens dalam filem ini. Dari segi sudut ‘shot’ yang diambil pulak boleh dianggap baik walaupun masih terdapat beberapa babak yang kabur.

Sejujurnya, filem Aku Haus Darahmu ini cukup lain dari yang lain walaupun para penonton pasti akan mengagak bahawa jalan cerita di pengakhirannya yang mudah diteka terutamanya apabila filem seram ini dikategorikan sebagai filem Melayu. Apa-apa pun, aku puji filem ini di atas kelainan yang ditonjolkan berbanding filem-filem seram yang lain.




 Secara keseluruhannya, aku amat-amat suka suasana yang digambarkan dalam filem ini. Mengaitkan suasana kekampungan, dan tarian yang cukup seiring sepertimana yang diharapkan oleh penonton seperti aku. So, aku bagi 9/10 bintang untuk filem ini. Kepada semua pembaca blog aku, jangan lupa saksikan filem ini di pawagam seluruh Malaysia mulai 2 Februari 2017.

Sekian, wallahua’lam... ;)

Ikhlas dari,
WMHMY

wan_hazem19@yahoo.com 

0 comments: