Thursday, February 23, 2012

Masterchef Junior - Wan Hazem...

Assalamualaikum…
Salam Perpaduan…
Salam 1 Malaysia…

Alhamdulillah, baru berkesempatan untuk saya luangkan masa bagi meneruskan perkongsian saya dalam blog saya yang berwajah baru. Rasanya sudah lama saya tidak berkongsi ilmu dan pandangan saya terhadap pelbagai isu yang sedang hangat sejak akhir-akhir ini.

Sebelum saya berkongsikan ilmu ‘masakan’ yang saya pelajari secara tidak langsung semasa cuti semester baru, ingin saya ucapkan dan sedekahkan surah Al-Fatihah buat sahabat saya yang baru sahaja kembali ke rahmatullah, iaitu Allahyarham Muhammad Ashraf (Ewa), sahabat saya ketika belajar di Sekolah Menengah Teknik Langkawi Batch 2006-2007. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah…

Apa yang menarik untuk saya kongsikan pada hari ini adalah 2 menu makanan traditional orang melayu yang kerap menjadi juadah di Hari Raya Aidilfitri dan menjadi makanan santai ketika menonton televisyen. Pada mulanya saya hanya membelinya di kedai runcit dan Pekan Rabu, tapi terdetik pula untuk saya pelajari bagaimana makanan traditional ini dibuat… dan akhirnya ianya menjadi.

Oleh itu, hari ini saya berbesar hati untuk berkongsi dengan pembaca blog saya dan sahabat-sahabat saya menu masakan makanan tradisional ini. Jom ikutinya bersama…hehehe

KUIH SIPUT



Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
½ cawan buttercup
1 biji telur
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
Air yang secukupnya

Cara-cara membuatnya :

1. Campurkan tepung gandum, buttercup, gula dan garam sehingga sebati.
2. Kemudian, campurkan telur, jintan manis, jintan putih, serbuk kari, serbuk cili dan sedikit air, gaulkan sehingga menjadi doh yang lembut.
3. Cubit doh sedikit dan getelkan pada acuan kuih siput sehingga terbentuk seperti siput.
4. Panaskan minyak dan gorang sehingga kekuningan.

KUIH ROS




Bahan-bahan :

1 ½ cawan santan
3 cawan tepung beras
2 sudu besar gula pasir
1 sudu kecil garam
1 biji telur
4 sudu kacang tanah yang ditumbuk

Cara-cara membuatnya :

1. Campurkan semua bahan dan gaulkan sehingga sebati.
2. Panaskan minyak. Letak acuan dalam minyak. Bila dah panas, celup acuan dalam adunan, masuk semula dalam minyak tadi.
3. Biar sebentar, baru alihkan acuan. Goreng hingga masak.

p/s : Resipi ini adalah hasil perkongsian ibuku setelah berhabis pulas memujuknya untuk mengajarkan resipi ini kepada saya. Hehehe… Selamat mencuba kepada sahabat-sahabat yang lain. Kuih tradisional akan hilang serinya sekiranya anak muda sekarang tidak tahu bagaimana hendak membuatnya…hehehe…

Sekian, Wallahua’lam…

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: