Sunday, January 5, 2020

THE GRUDGE : Sumpahan JUON Merebak Ke Europe...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam Sayangi Malaysiaku...

Dah baca entry aku sebelum nie berkaitan dengan pengalaman aku meng'explore' Train To Busan Horror House di Genting Highland? Kali ni, aku nak teruskan bercakap mengenai filem The Grudge yang turut mengangkat tema Seram. 

THE GRUDGE : Sumpahan JUON Merebak Ke Europe! 


Tadi aku berkesempatan menonton filem The Grudge di TGV AU2 Keramat bersama-sama dengan seorang sahabat aku. Sepatutnya aku tengok pagi di Quill City Mall tapi aku tak terjaga awal dan terlepas tayangannya, dan aku kembali membeli tiket baru untuk malam pula di AU2.

Aku bersama Nicolas Pesce dan Lin Shaye... :) 

Poster yang di sign oleh Nicolas Pesce dan Lin Shaye... 

Pertama kali aku menonton trailer filem ini ketikamana aku dapat emel dari SONY PICTURES SDN BHD yang menghantar jemputan untuk aku ke 'Autograph Session with International Actress, Lin Shaye and The Grudge Director, Nicolas Pesce' di KLCC bersempena Comic Fiesta 2019. Thanks a lot to Sony Pictures!

Sekali lalu tikamana menonton trailernya, aku terus tertarik dan mula merasai debaran dan keseraman dengan beberapa babak yang membuatkan aku tak senang duduk. Seperti biasa, babak melibatkan Lin Shaye terus menjadi antara babak yang akan menarik untuk Kita menonton filem ini di Pawagam.

Filem ini diadaptasi dari filem asalnya, JUON tetapi mengubah penceritaannya yang lebih segar dan mengikut acuan penceritaan di negara Barat.

Filem ini berlatarkan beberapa tahun yang berbeza dan semestinya Sumpahan 'JUON' ini bermula dari Tokyo dan menjadi igauan buat beberapa watak penting yang menjadi penguat dan penyambung kepada 'kemasan' jalan ceritanya.

Subjek Utama dalam filem ini adalah rumah berhantu. Kenapa rumah? Untuk tidak memberi spoiler kepada korang, aku tak akan bercakap secara detil jalan ceritanya dan sangkut-paut yang ada.







Beberapa babak berjaya membuatkan aku cemas dan terperanjat dengan sound yang begitu 'kena' dengan setiap babak tersebut dan sesekali membuatkan Hall menjadi sangat senyap kerana sama-sama menghayati dari babak ke satu babak yang lain.

Ada jugak beberapa babak yang mampu membuatkan kita rasa agak loya dan jijik terutamanya apabila babak si Lin Shaye ini memotong Jarinya ketika memasak di dapur dan babak mayat-mayat yang terbiar.

Ada jugak babak-babak yang membuatkan Kita turut merasa cemas terutamanya apabila melibatkan situasi yang berada di rumah berhantu tersebut. Hahaha... ~

OK, Jom aku kongsikan sinopsis filem nie,

"Filem ini mengisahkan seorang detektif muda yang merupakan seorang Ibu tinggal kepada seorang budak lelaki yang perlu menyelamatkan diri dan anak lelakinya dari sumpahan sebuah rumah di kejiranannya. Rumah itu dipenuhi dengan roh jahat yang mana sesiapa yang masuk akan mati dalam keadaan tragis dan menyeramkan." 

Secara keseluruhan, aku berpuas hati menonton filem ini dan semestinya mampu memberikan kejutan bagi setiap babak yang ada. Aku bagi 7/10 bintang untuk filem The Grudge ini. Dan korang boleh tengok filem ini di Pawagam bermula 2 Januari 2020.

Thanks for the merchandise... :) 

Sekian, wallahua'lam... 

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com 
Kuala Lumpur 
05.01.2020



0 comments: