Monday, November 28, 2016

Hanyut : Karya Hebat dari U-Wei Haji Ashaari...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Hanyut : Karya Hebat Dari U-Wei Haji Ashaari...


Rata-rata pengikut filem-filem tempatan sering berkata-kata mengenai filem Hanyut. Selepas pelbagai cabaran yang berlaku untuk filem Hanyut ini, akhirnya filem araha U-Wei Haji Ashaari ini berjaya masuk ke pawagam bermula 24 November yang lalu. Dan aku antara yang teruja untuk menonton filem ini yang digambarkan sebagai antara filem yang pasti akan membolosi salah satu dari 5 filem terbaik Malaysia 2016.

Aku pergi ke pawagam bersama-sama member baik aku, Nazrul Hazwan tanpa membaca langsung sinopsis filem ini. Aku hanya tertumpu kepada komen dan review dari orang ramai terhadap filem ini. Rata-rata memuji filem ini dan mengagumi lakonan hebat Sofia Jane dalam filem Hanyut ini.

Untuk pengetahuan pembaca blog aku semua, filem Hanyut ini diangkat berdasarkan novel Inggeris yang bertajuk Almayer's Folley (karya Joseph Conrad). Dan filem ini juga mengambil masa yang agak lama prosesnya untuk ditayangkan di pawagam. Adakah filem ini mampu memberikan kepuasan kepada aku? Jom aku kongsikan sedikit pendapat aku mengenai filem Hanyut ini.



Sinopsis filem Hanyut :-

'Berdasarkan novel Almayer's Folley karya Joseph Conrad pada tahun 1895, filem epik ini menceritakan kisah Kasper Almayer (Peter O'Brien), seorang pedagang Belanda yang merantau dan hidup di Malaysia pada awal abad ke-19. Dia telah menghantar anak perempuannya yang berusia 10 tahun bernama Nina ke Singapura untuk belajar sebagai orang Barat, bagaimanapun ia tidak disuaki oleh ibunya, Mem, yang merupakan penduduk tempatan berasal dari Betawai.

Impiannya untuk mencari gunung emas yang dikatakan wujud dicabar oleh isterinya, pihak berkuasa penjajah, politik komplot oleh ketua tempatan, pedagang arab dan cinta anak perempuannya (Diana Danielle) terhadap Putera Melayu pejuang kebebasan, Dain Maroola (Adi Putra).'

Filem ini berlatarbelakangkan zaman dahulu kala yang memperlihatkan kehidupan zaman dahulu kala yang meliputi pelbagai jenis bangsa yang ada. Mata pasti tertumpu dengan watak Mem (lakonan Sofia Jane) yang memulakan penceritaan dimana beliau berkejaran dengan boat Inggeris bagi menyelamatkan anaknya, Nina yang dihantar oleh bapanya ke Singapura untuk belajar cara hidup Barat.

Mem dan Almayer merupakan pasangan suami isteri yang dikatakan berkahwin secara paksa disebabkan untuk mengetahui mengenai gunung emas yang terdapat di negeri tersebut. Mem juga memperlihatkan sifat 'benci' nya kepada Almayer dan membakar semua jenis barangan di dalam rumah yang mempunyai unsur barat.

Setelah beberapa tahun, Nina kembali ke kampungnya itu dengan kecantikannya sebagai anak gadis kacukan yang bertemu kembali ibu dan ayahnya. Seperti biasa, cara berpakaian Nina memperlihatkannya sebagai seorang gadis belanda. Kemesraan tergambar apabila Nina bersama-sama dengan Mem di dalam rumah berkongsi cerita.

Aku paling suka babak ketikamana Nina dan Dain di atas sampan di sungai yang penuh dengan kabus sambil diperhatikan oleh seorang gadis penjual kueh dan orang kaya (orang kanan Raja). Persembahannya cukup kreatif dan cantik suasana yang diambil bagi menggambarkan kemesraan sepasang pasangan yang sedang dilamun cinta.

Lakonan Sofia Jane juga sememangnya cukup hebat dan harus dipuji menerusi watak Mem di dalam filem ini yang digambarkan sebagai seorang wanita melayu yang dipaksa mengikut cara kehidupan barat dan dikahwin paksa oleh orang Belanda. Sehinggalah beliau benar-benar kecewa apabila anaknya itu dihantar ke Singapura.

Tapi aku sedikit kecewa kerana filem ini digerakkan dengan agak perlahan antara satu plot ke plot yang lain sehinggakan filem ini berjaya membuatkan aku hampir terlena di dalam panggung ketika menonton filem ini. Ya, filem ini seharusnya dipuji dari segi corak persembahannya, sudut kamera yang diambil dan gambar yang dipersembahkan, serta penjiwaan dari setiap para pelakonnya.

Secara peribadi, aku agak terkilan sebenarnya kerana keterujaan aku untuk menonton filem ini menjadi mendatar sehinggalah babak-babak akhir yang mengembalikan aku untuk melihat secara sepenuhnya sehingga habis. Mungkin, filem ini bukan 'taste' aku. Huhu... Aku hanya boleh bagi 6/10 bintang saja untuk filem Hanyut ini.

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com

8 comments:

Unknown said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [9116] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI SUBALA JATI,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 670 JUTA , wassalam.

Unknown said...

Salam boleh tanya tak? Actually saya ada baca satu post awak p korea taun 2013 rasanye.. And saya banyak nak tanya ada fb x ?

WMHMY said...

@nur sara sufia : wasalam...kamu boleh klik kt ikon fb saya kt dlm blog nie or emelkan saja kt emel saya, wan_hazem19@yahoo.com . Insyaallah, berkesempatan nnti, saya akan jawab... ;)

Unknown said...

Ok saya dah add.. Terima kasih

Unknown said...

Saya dah add fb and dah req ig but still x dpt respon huhu :)

WMHMY said...

@Nur Sara Sufia : yang mana satu ya FB dan IG kamu?

Unknown said...

Fb - Ily Mohamad Ig - Marsyila Mohd
Tq

Unknown said...

Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D
dan alhamdulillah saya dapat Rp.330 juta dan semua ini
berkat bantuan angka dari MBAH SANGKIL
karena cuma beliaulah yang memberikan angka
ghoibnya yang di jamin 100% tembus awal saya
bergabung hanya memasang 70 ribu karna
saya gak terlalu percaya ternyatah benar-benar
tembus dan kini saya gak ragu-ragu lagi untuk memasang
angkanya karna 4X berturut-turut saya menang
buat anda yang butuh angka 2d 3d 4d dijamin tembus
hubungi di nomor hp: (~0852~1049~3757~) MBAH SANGKIL
saya jamin beliau akan membantu kesusahan
anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih..