Monday, November 28, 2016

Desolasi : Kesepian Rohani...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...

Tinggal beberapa hari saja lagi kita akan melangkah ke Bulan Disember iaitu penghujung tahun 2016. Adakah kita mencapai matlamat dan impian di tahun 2016? Itu semua masing-masing punya hal dan yang penting, ada kecapi 10%-20% pun dah kira ok, sekurang-kurangnya usaha itu sudah ada. Tak kiralah apa orang nak kata, yang penting korang dah buat yang terbaik untuk memperbaiki kehidupan dari masa ke semasa.

Begitu juga industri perfileman Malaysia, masing-masing produser dan pengarah mempunyai matlamat dan hala tuju dalam berkongsikan karya samada ianya berjaya di mata penonton ataupun tidak. Bulan nie boleh kata, banyak filem tempatan menyinggah ke pawagam seperti filem Interchange, Hanyut, Upin Ipin Jeng Jeng Jeng dan Desolasi.

Desolasi : Kesepian Rohani...

Apa yang korang tahu mengenai istilah 'Desolasi'? Pernahkah korang terdengar mengenai perkataan ini sebelum diwar-warkan mengenai filem ini? Sebelum menonton filem Desolasi ini, aku mencari makna atau maksud perkataan itu yang akhirnya memberi maksud, Kesepian Rohani. Apakah yang ingin sebenarnya disampaikan oleh pengarahnya, Syafiq Yusof untuk filem Desolasi ini? Berat atau tidak temanya, mari kita rungkaikan satu persatu. Insyaallah...

Sebelum tue, aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada Team Movie Addict yang sudi memberi laluan dan peluang kepada aku untuk menghadiri ke Tayangan Eksklusif dan Sidang Media Filem Desolasi bersama dengan produser, pengarah dan para pelakonnya yang diadakan baru-baru ini di GSC 1 Utama, Kuala Lumpur. Peluang yang diberikan itu, aku gunakan sebaik mungkin untuk memberikan respon dan review terhadap filem Desolasi ini yang bakal menjenguh ke pawagam pada 8 Disember 2016 nanti.


Semua orang ada masalah. Setiap masalah itu pasti berbeza-beza. Setiap orang saling bergantungan antara satu sama lain dan mana mungkin seseorang itu mampu hidup berseorangan dan bersendirian. Semua orang mahukan kebahagiaan dalam kehidupan, nakkan kehidupan yang senang. Adakah kita gembira jika kita hidup dalam dunia tanpa orang? Itulah yang cuba disampaikan oleh Syafiq Yusog dalam filem Desolasi ini.

Babak dimulakan dengan ungkapan 'Bismillah' yang sedikit sebanyak mempengaruhi keseluruhan filem ini yang bergenre drama islamik. Permulaan yang sangat baik itu menimbulkan beberapa persoalan adakah filem ini berat? serius? atau sebaliknya? 

Watak Aiman lakonan Syamsul Yusof digambarkan sebagai orang yang sentiasa mempersoalkan ketentuan Qada' dan Qadar. Ketikamana kecil, Aiman pernah mempersoalkan kepada cikgunya, kenapa daun/pokok berwarna hijau? kenapa tidak berwarna lain? Persoalan ini menyebabkan beliau dirotan di dalam kelas. Ada satu babak jugak, selepas selesai solat maghrib, Aiman mempersoalkan kepada ayahnya, kenapa tuhan tak berikan semua manusia hidup bahagia? Sekali lagi beliau dirotan oleh ayahnya.

Satu persatu masalah berlaku di dalam hidup Aiman antaranya beliau diberhentikan kerja secara mengejut, ibunya sakit dan pelbagai lagi sehinggalah beliau bertekad mahu 'lari' dari masalah tersebut dan mempersoalkan semua masalah itu kepada tuhan. Terdapat satu babak yang diselitkan menerusi watak Pekin Ibrahim yang meminta Aiman untuk mencari jawapan kepada persoalan itu. Stop! Nak tahu lanjut, kena tengok sendiri movie ini di pawagam mulai 8 Disember 2016.

Sekali lalu aku puji teknik penyampaian persembahan filem ini yang ditampilkan dengan hampir 60% dengan teknik CGI yang sedikit sebanyak menjadi filem tempatan yang ada daya tarikannya yang tersendiri. Teknik CGI memberikan satu gambaran baru kepada filem tempatan dimana  diperlihatkan Kota Metropolitan Kuala Lumpur tanpa manusia, kewujudan Dinosour di tengah-tengah Kuala Lumpur dan pelbagai lagi.

Secara keseluruhan aku puji filem terbitan Skop Production ini dan aku berani bagi 8/10 bintang untuk filem ini. Dan aku rasa wajar untuk semua pembaca blog aku untuk turun ke pawagam nanti untuk menyaksikan sendiri movie ini. Aku jamin dan pasti, banyak pengajaran / teladan yang disampaikan menerusi filem ini terutamanya kepada mereka yang selalu berdepan dengan masalah.

Jom aku kongsikan beberapa keping gambar yang sempat aku rakamkan kepada majlis tersebut. Hehehe ;)

Aku bersama Syamsul Yusof (memegang watak Aiman)...
Aku bersama Syafiq Yusof, Pengarah Filem Desolasi...



Aku bersama Pekin Ibrahim...

Aku bersama Bella Dally...

Sekian, wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WMHMY
wan_hazem19@yahoo.com




1 comments:

Nurul Hudah said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [9116] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI SUBALA JATI,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 670 JUTA , wassalam.