Friday, January 15, 2016

Korean Language & Culture Program di Jeju National University, Jeju Island, South Korea...

Assalamualaikum...
Salam Perpaduan...
Salam 1 Malaysia...
안녕하세요 : Annyeonghaseyo ( Hello ) ...

Setahun lebih aku ambik masa simpan pengalaman aku mengikut ‘2014 Jeju National University Short-Term Korean Language & Culture Program’di Jeju National University, Jeju Island, South Korea dan hari ini aku terdetik untuk berkongsi pengalaman yang cukup manis sepanjang aku berada di sana bersama-sama dengan rakan-rakan aku dari pelbagai negara seperti South Korea, Japan, U.S.A, China, Taiwan, Myammar, Phillipines, Indonesia dan Vietnam.

ALHAMDULILLAH...

Itulah ungkapan yang aku ungkapkan pabila aku dapat panggilan telefon dari Pejabat Hal Ehwal Antarabangsa UTM yang menyatakan aku mahasiswa pertama yang berjaya terpilih untuk sertai program tersebut yang julung kalinya dibuat di Pulau Jeju itu. So, buat kali keduanya aku akan turun ke South Korea ! Insyaallah, inilah peluang aku untuk rasai suasana sebagai seorang pelajar di kepulauan Jeju itu.

Tiket flight 'Air Busan' & Passport aku... 
Dari Malaysia aku bertolak terus pada hari ketiga raya puasa tahun 2014 ke Busan, South Korea dan aku berada di situ selama seminggu sementara menunggu flight seterusnya dari Busan ke Jeju Island menggunakan Penerbangan Air Busan. Itu rate yang paling murah aku dapat walaupun ada kesilapan aku sikit tak ambik direct dari Air Asia. Bezanya cuma RM200 tak silap aku. Aku tak nak cerita lagi berkaitan dengan Busan tetapi hari ini aku nak kongsikan pengalaman aku sertai program tersebut.

Aku di depan pintu masuk Jeju National University...
 Alhamdulillah, aku selamat tiba di Jeju Island dan seorang pensyarah dari JNU datang tiba untuk ambik aku sekali dgn banting yang tertulis nama aku, 'Wan Muhammad Hazem : 완 무하마드 하젬'. Aku panggil dekat pensyarah ni '선생님 - Seonsengnim'. Aku ditempatkan di asrama lelaki yang aku lihat sangat 'open' dan roomate aku adalah Seongyun-Ko dari Japan.


Aku bersama roomate aku, Seongyun-Ko... 
Kat program ini aku seorang saja yang beragama Islam. So banyak situasi aku terpaksa ambik kira dan kena kuat iman sepanjang tempoh aku berada di sini. Waktu majlis pembukaan dan perasmian, kami dibawa ke satu restoran yang cukup terkemuka dengan hidangan istimewanya iaitu hidangan daging khinzir berwarna hitam. Hahaha... pucat lesu muka aku selepas mengetahui hidangan tue dan aku terpaksa menolak secara elok dan hanya meraikannya bersama mereka dengan makan kepingan sayur dan air mineral.

Aku bersama ahli kumpulan aku, Haruka (Japan) & roomate aku menikmati hidangan istimewa...hahaha... 
Selepas tue, aku diberi kesempatan untuk pusing-pusing / jalan-jalan ke sekitar bandar Jeju Island dengan ahli kumpulan aku yg terdiri dari roomate aku sendiri, Haruka (Japan), Thao Minbi (Vietnam), Moon Sungsik (South Korea), Belle (Filipina) & Chen (China). Best jugak la jalan2 kat area sini.

Masa yang dinanti-nantikan adalah kelas pembelajaran untuk Bahasa Korea. Aku perlu menduduki satu ujian awal dan keputusan aku ditempatkan kelas permulaan atau kat malaysia macam kelas tadika la. Hahaha... Mujurla bukan aku sorang tapi ramai yang dok satu kelas dengan aku. 

Nie la classmate aku sepanjang tempoh di sana...
Nie antara rakan yang aku rapat, Thao (Vietnam), Angelene (Guam, USA) & Shaica (Guam USA + Filipina)...
Buku aku sepanjang belajar Bahasa Korea di sana...
Selain dari belajar bahasa korea setiap pagi setiap hari, aku turut diberi pengalaman untuk ikuti budaya-budaya yang terdapat di South Korea terutamanya berkaitan dengan masyarakat di Jeju Island ni seperti woman diving, horse riding, jungle-trekking dan macam-macam lagi.

Waktu bersiap pakai pakaian renang...
Bersama kawan-kawan aku dalam hutan...
Jungle trekking...
Horse riding...

Aku kena bersihkan kaki kuda...hahah... 
Bersama dengan rakan2 aku dan jurulatih2...
Aku juga diberi peluang untuk berada di homestay perkampungan di salah satu perkampungan di Jeju Island dan merasai kehidupan selama sehari setengah di situ. Tapi part yang aku paling tak suka adalah part mandi dan games yang dibuat sangat mengarut. Hahaha... tempat mandi adalah terbuka dan diasingkan lelaki dan perempuan tetapi time mandi semua kena telanjang...hahaha adoyai ! Nak tengok tempat mandi depa ni?

Nie la tempat mandi yang aku maksudkan...hahah
Katil aku...
Dormate aku di homestay, South Korea + Taiwan + Japan + Malaysia...
Games dia tue aku cakap mengarut sebab sangat bebas dan terbuka. Mmm... aku rasa tak sesuai kot untuk aku kongsikan kat sini...haha sory k !

Then aktiviti lain pulak melibatkan 'Korean Sauna Jimjilbang'. Ni salah satu aktiviti yang cukup aku risau hahaha... sebab setiap orang yang masuk ke sauna tue kena bukak semua tanpa sehelai pakaian pun...dan ikut budaya di sana, kita akan gosok badan kawan kita menggunakan tuala dan berus, manakala kawan kita pula akan gosok badan kita balik. Hahaha....

Seterusnya aku turut berpeluang untuk mengikuti persembahan 'Jeju Nanta Cookin' yang cukup popular di South Korea. 



Aku bersama dengan para pelakon Nanta...
Untuk lulus semua tue aku perlu mengikuti setiap aktiviti yang telah dirancang dan perlu luluskan ujian Bahasa Korea. Dan apa yang paling best adalah aku LULUS ujian Bahasa Korea dan melayakkan aku dapat sijil dan transkrip dari Jeju National University. Yeayyy !

Aku bersama dengan sijil & transkrip aku...
Majlis penutup turut diserikan dengan persembahan aku, hehehe menyanyikan lagu berkonsepkan irama Malaysia dan mendapat tepukan yang paling gemuruh dan memenangi persembahan budaya negara menerusi undian dari semua. Yeaayyyy !

Serius membuat persembahan... sedap ke tak tue belakang cerita...yang penting kita all out...haha
Sambutan hangat dari para pelajar...
Siap ada yang berdiri lagi...hahaha
Apa-apa pun, saya ucapkan berbanyak ucapan 'terima kasih' buat Universiti Teknologi Malaysia & Jeju National University kerana memlih aku untuk menjadi salah seorang peserta untuk program tersebut dan semua yang terlibat. Insyaallah, ada masa, aku akan kongsikan lagi mengenai beberapa tempat menarik di Jeju Island yang sempat aku pergi dan lawati sepanjang tempoh aku berada di sana.

Insyaallah, buat yang masih belajar, ambillah peluang untuk menyertai aktiviti-aktiviti seperti ini untuk merasai peluang belajar di luar negara. Dan Alhamdulillah, 2 tempat yang aku hadiri untuk sesi temuduga untuk menghargai transkrip yang diperolehi oleh universiti luar negara dan alhamdulillah kedua-dua tempat itu menerima aku berbanding ratusan lagi saingan aku untuk mengisi kekosongan  jawatan yang ada.

'Jauh Perjalanan, Luas Pandangan'

Tempat-tempat menarik yang pernah aku lawati :-



Sekian, Wallahua'lam...

Ikhlas dari,
WAN MUHAMMAD HAZEM BIN MOHD YUSOH
wan_hazem19@yahoo.com

0 comments: